Vítejte naSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
_TOGGLE
_TOGGLE Hlavní nabídka


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




_TOGGLE Uživatelé

Vítejte Anonymous

Přezdívka
Heslo

Zápis:
Poslední: djatlas
Nový dnes: 0
Nový včera: 0
Celkem: 3159

Spartakovců on-line:
Spartakovců: 0
Návštěvníků: 45
Bots: 2
tým: 0
Členové on-line:

On-line není žádný člen!

_TOGGLE Vyberte si jazyk

_TOGGLE Kalendář akcí
12/08/2017
SPARTAKYÁDA 2015
 
31/12/2017
Silvestr
 

Buletiny a letáky › Prototyp Spartaka
SPARTAKYÁDA 2016 - 33 Spartaků v Trhové Kamenici

Prototyp Spartaka



1953 - Škoda Spartak - prototyp lidového vozu Po skončení výroby typu 1102 chyběl našemu automobilovému průmyslu typ, schopný stát se základem motorizace republiky. Škoda 1200 charakter lidového vozu rozhodně neměl a většina jich končila jako služební vozidla socialistických organizací.
Proto dostal vývoj AZNP v roce 1953 za úkol postavit malý osobní automobil pro "širší vrstvy obyvatelstva." Základním požadavkem byla jednoduchá výroba, prostornost, dobré jízdní vlastnosti a nízké výrobní a provozní náklady. Nic složitého.

První prototyp projel bránou závodu 19. prosince 1953. Poháněl jej známý čtyřválec 995 ccm, pochazející z předválečných Populárů, dostal pouze vyšší kompresní poměr 6,87 : 1 a některé drobné úpravy. Karoserie se od seriového provedení lišila hlavně oblejší zádí, s víkem zavazadlového prostoru sahajícím až k nárazníku, které se u konečné verze již bohužel neobjevilo. Převodová skříň, páteřový rám, nápravy a další části automobilu navazovaly svou konstrukcí na předchozí typy.

Prototypovou sérii dokončila továrna v dubnu roku 1954 a

dne 1. května ji představila veřejnosti. Některé vozy měly motory o vyšším objemu 1098 ccm. Porovnáním vozů s oběma motory se zjistilo, že citelně lepší vlastnosti většího z nich nejsou vykoupeny neúměrným vzrůstem spotřeby. Do sériové výroby šla proto tato verze.

Původní název Spartak výrobce nakonec opustil údajně pro možnost záměny s chráněným názvem holandských motocyklů Sparta. V podvědomí motoristů však přežil celá desetiletí a je dosud používán pro typy 440 a 445.


Svět motorů 1954


Výlet do archivu Škoda - Musea v roce 2001 přinesl řadu snímků. Byly pořízeny z ruky digitálem,takže omluvte kvalitu. S povolením vedení archivu jich tu část zveřejňujeme

jedna z možností, jak mohl vypadat tahle podoba už směřovala k cíli zadní část ještě nedozrála základní pusinka už byla v r.1953
prototyp 1953 jiné členění plechů, jiný počet mřížek v ledvinkách, nápis SPARTAK prototyp 1954 už je to Škoda 440...1100
a
zadní partie, víko kufru i tvar čela a nárazník byly jiné ale bylo by to taky pěkné a to už se rodilo i pozdější embéčko...
a Byl vyvinut i prototyp pickupu

domů zpět


(5779 čtenářů) stránka k tisku
[ vrátit se k Co Spartaka dělá Spartakem ]


Facebook

 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy