Vítejte naSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
_TOGGLE
_TOGGLE Hlavní nabídka


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




_TOGGLE Uživatelé

Vítejte Anonymous

Přezdívka
Heslo

Zápis:
Poslední: galoper
Nový dnes: 0
Nový včera: 1
Celkem: 3165

Spartakovců on-line:
Spartakovců: 0
Návštěvníků: 30
Bots: 0
tým: 0
Členové on-line:

On-line není žádný člen!

_TOGGLE Vyberte si jazyk

_TOGGLE Kalendář akcí
12/08/2017
SPARTAKYÁDA 2015
 
31/12/2017
Silvestr
 

Buletiny a letáky › Karburátor
SPARTAKYÁDA 2016 - 33 Spartaků v Trhové Kamenici

Karburátor



Š440 - kaburátor

Na počátku bylo slovo. A to slovo přišlo od ČSN (Československá státní norma) a to slovo bylo
SOP
Karburátor . . . . spádový JIKOV 32 SOP tolik suchá řeč Návodu k obsluze osobního vozu... str. 45. Proč "SOP"? Že by motor tímto zplynovačem živený podoben SOPce byl? Jak slibné! A mám vůbec toho/ten SOP namontovaný na mém voze? Tedy, aby to bylo originální.
Jak to funguje? Proč to nefunguje?

A tak jsme v chytrých knihách našli, snad i pro Vás, tohle:
Možná záměna karburátoru
Správné osazení karburátoru
Funkce karburátoru SOP
Seřizovací prvky SOP
Seřízení karburátoru
Funkce karburátoru BS
Seřizovací prvky BS
Značení karburátorů

Možné záměny karburátorů

Vozy Š 440 Spartak byly z výroby vybaveny karburátorem 32 SOP -0-132-105-940022, praví chytré knihy (možná, že ta čísla i něco znamenají...). Postupně byl tento typ zdokonalován (u Octávií) na typy SOPb a SOPc. Základní vizuální rozdíl mezi SOPkami je v přívodu paliva od palivového čerpadla. Karburátor SOP, SOPb má potrubí a šroubení kovové, karburátor SOPc má koncovku k navléknutí hadičky (nemá též montované sítko v přívodu paliva).

Karburátory jsou zaměnitelné, i když osazení je stejné jen u SOP a SOPb, kde došlo jen k dílčím změnám u injektoru a sytiče. Je potřebné pouze respektovat způsob napojení dopravy paliva z čerpadla.

Novějšími karburátory řady 32 BS 16 (32 je průměr vstupního hrdla a 16 je číslem soustavy trysek) je možno staré SOP nahradit. Kromě možných změn na přívodu paliva je zejména nutno u Š 440 vyřešit jinou výšku soustavy - karburátor - filtr - odvětrání víka ven tilů ( u Octávie to již vzhledem ke změně tělesa filtru nedělá problémy).

Správné osazení karburátorů

Trysky se měří (u nás) ve dvou soustavách. Jedna je podle měrné soustavy SOLEX (číslo vyjadřuje setinu mm) a podle ČSN (číslo méně praktické - průtočnost).

Karburátor32 SOPa32 SOPb32 SOPc32 BS 16
Solex/[ČSN]Solex/[ČSN]Solex/[ČSN]Solex/[ČSN]
difuzér, průměr [mm]23232323
Hlavní tryska125/300125/300120/275120/275
Hlavní vzdušník200/780200/780180/-200/-
Tryska běhu naprázdno32/1850/4245/-50/-
Vzdušník běhu naprázdno130/290130/290150/-150
Tryska sytiče110/225110/225110/225110/225
Vzdušník sytiče, průměr [mm]4,54,54,54,5
Tryska akcelerační pumpičky45/3245/3245/3250/42
Tryska obtoku akcelerační pumpičky-60/6260/6242/28
Tryska obohacovače55/5055/5055/5042/28
Jehlový ventil, průměr [mm]1,51,51,51,5
Injektor1,41,41,4-
náhradní tryska pro chudší směsi120/275120/275115/250

nahoru

Funkční schéma SOP

nahoru

Což ve skutečnosti vypadá asi takto

nahoru

Seřízení ...

Alespoň dvakrát do roka je vhodné karburátor sejmout, rozebrat a vyčistit.

Vlastní seřízení karburátoru spočívá pouze v seřízení otáček běhu naprázdno. Nikdy totiž nesmíme zasahovat do osazení karburátoru (trysky, vzdušníky, apod.).

Seřízení běhu naprázdno ovlivňuje nejen ?kulatost" běhu motoru, ale i spotřebu, výskyt samozápalů a spouštění motoru. Otáčky běhu naprázdno mají být v rozmezí 500-600 1/min. Jelikož většinou nemáme k dispozici otáčkoměr, může nám být vodítkem kontrolka nabíjení. Při otáčkách asi 600 1/min kontrolka ještě svítí.

Běh naprázdno doporučujeme seřizovat vždy až po seřízení ostatních orgánů ovlivňujících běh motoru (ventilová vůle, vzdálenost kontaktů přerušovače, vzdálenost elektrod zapalovacích svíček, nastavení předzápalu) a vždy jen u motoru prohřátého na provozní teplotu.

Správně seřízený běh naprázdno je vlastně sladění polohy škrticí klapky a polohy nastavení šroubu regulujícího bohatost směsi.

Regulační šroub přídavného paliva jemně dotáhneme až na doraz a opět jej povolíme o 1 1/2 otáčky. Nyní spustíme motor a povolujeme regulační šroub škrticí klapky až snížíme otáčky motoru na minimum. Potom pootočíme regulačním šroubem přídavného paliva jemně napravo nebo nalevo, až nalezneme polohu, kdy se otáčky motoru zvýší a běh motoru zklidní. Jsou-li otáčky vysoké, postup opakujeme.

Postup je stejný u obou zmíněných typů karburátorů. Za zmínku stojí i připojení karburátoru ?32 SOPa"

k palivovému potrubí. Automobily Škoda 440 měly potrubí mezi karburátorem a palivovým čerpadlem kovové. Víko karburátoru se v případě tohoto uspořádání většinou nadzvedává pnutím potrubí a netěsní. Doporučujeme tedy kovové potrubí přerušit asi 50 mm pod karburátorem a spojit oba konce trubky měkkou hadičkou (z plastické hmoty).

U automobilů, které mají pod karburátorem montovanou izolační podložku, musíme dbát o rovnoměrné a přiměřené dotahování upevňovacích matic. Izolační podložka může po čase vlivem střídání teplot a nestejnoměrným dotažením prasknout.

Po každé demontáži karburátoru vyměníme i těsnění.

U karburátorů řady 32 BS můžeme posunout začátek funkce obohacovacího okruhu. Normálně se začíná ventil obohacovače otevírat pří 35° otevření škrticí klapky v hrdl e karburátoru. Zkrátíme-li tyčinku ventilu, ovládanou vahadlem (společným pro akcelerační pumpičku) spojeným s akceleračním ústrojím, začne obohacovač pracovat při větším otevření škrticí klapky. Tyčinku zkracujeme o 1-3 mm, a to postupně. Je nutno vyzkoušet při jízdě nejvýhodnější polohu.

Na vysvětlenou:

Jezdíme-li například nejčastěji rychlostí 85 km/h a výkon motoru vyžaduje pro tuto rychlost otevření škrticí klapky na 37°, dodává obohacovací okruh přídavné palivo, které je celkem zbytečné pro tuto rychlost. Stačilo by tedy posunout začátek funkce obohacovače tak, aby otevřel ventil až při 38° nebo 39° otevření škrticí klapky, tedy nad nejčastěji používanou polohu.

Správným a individuálním seřízením dosáhneme tedy snížení spotřeby paliva.

SOP je když...

ZNAČENÍ KARBURÁTORŮ
JIKOV Horizontální a vertikální (26 až 40 POH a LOH a 26 až 40 POV a LOV)
26 až 40 je velikost karburátoru v mm,
P- pravostranný (namontován na pravé straně motoru ve směru
jízdy, u vertikálních pravoúhlá páčka na pravé straně),
L- levostranný (namontován na levé straně motoru ve směru jízdy,
u vertikálních pravoúhlá páčka na levé straně),
0- otočná příruba, je možno pootočit přírubu o 90°,
H- karburátor horizontální, jednohrdlový,
V- karburátor vertikální, jednohrdlový.
Spádové karburátory (26 až 40 SOP)
26 až 40 je průchozí průměr rozprašovací komory karburátoru v místě škrtící klapky,
S `- karburátor spádový jednohrdlový, ,
SS- dvouhrdlový,
O- obohacovač plného výkonu,
P- akcelerační pumpička mechanická.
Typové označení karburátorů SOLEX československé výroby (např. 30 UVAF):
26 až 40 je velikost karburátoru,
U- karburátor československé výroby,
H- karburátor horizontální,
V- karburátor vertikální,
1- karburátor spádový,
D- pravá plováková komora, j u karburátorů horizontálních
G- levá plováková komora, j ve směru proudění vzduchu,
D- sytič vpravo
G- sytič vlevo J u karburátorů vertikálních,
A- dvoustupňový sytič,
B- dvoustupňový sytič, spojený s ovzduším pod čističem vzduchu,
F- dvoustupňový sytič s vloženým tělesem,
T- sytič s termostatem,
AT- progresívní sytič s termostatem,
R- omezovač otáček,
P- karburátor s akcelerační pumpičkou.

nahoru


domů


(12047 čtenářů) stránka k tisku
[ vrátit se k Návody a vychytávky ]


Facebook

 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy