Vítejte naSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
_TOGGLE
_TOGGLE Hlavní nabídka


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




_TOGGLE Uživatelé

Vítejte Anonymous

Přezdívka
Heslo

Zápis:
Poslední: djatlas
Nový dnes: 0
Nový včera: 0
Celkem: 3159

Spartakovců on-line:
Spartakovců: 0
Návštěvníků: 52
Bots: 2
tým: 0
Členové on-line:

On-line není žádný člen!

_TOGGLE Vyberte si jazyk

_TOGGLE Kalendář akcí
12/08/2017
SPARTAKYÁDA 2015
 
31/12/2017
Silvestr
 

Buletiny a letáky › Z výroby
SPARTAKYÁDA 2016 - 33 Spartaků v Trhové Kamenici

Z výroby



O Spartaku

Po zkušenostech získaných s prototypem Spartak zahájili v Mladé Boleslavi výrobu nového automobilu Škoda 440. Ten se stal předchůdcem významných typů 445, 450, Octavia, Felicia a jejich variant včetně oblíbených kombíků. Od něj odvozovaly svůj původ všechny mladoboleslavské typy osobních automobilů až do nástupu nové řady s motorem uloženým za zadní nápravou.

Výlet do archivu Škoda - Musea v roce 2001 přinesl řadu snímků. Byly pořízeny z ruky digitálem,takže omluvte kvalitu. S povolením vedení archivu jich tu část zveřejňujeme

montáž probíhala ve výrobní hale, která vyhořela v 70tých letech byla umístěna za dnešním zákaznickým centrem s konstrukcí lisovacích nástrojů pomohli konstruktéři z Tatry
zařízení bylo připraveno pro výroby ve velkých sériích svařování bylo nejen bodové, ale i plamenem

Vůz škoda 440 představoval ve své době zdařilý rodinný automobil, který vzbudil zájem i v zahraničí, mimo jiné i účelnou a líbivou karoserií, žádnou převratnou konstrukční novinku však nepřinesl. Představoval totiž pokračování řady zahájené kdysi Popularem a postupně vyvíjené podle požadavků doby. Základ jeho šasi tvořila opět centrální trouba nesoucí vpředu rozvidlení pro motor a převodovku, vzadu pak skříň rozvodovky. Výkyvné polonápravy odpérovala i nadále příčná půleliptická listová pera, vzadu uložená nad polonápravami, vpředu pod kyvnými rameny. Výkyvy tlumily vzadu teleskopické tlumiče, vpředu pákové, jejichž páku tvořilo vlastně rameno polonápravy. Také motor odpovídal konstrukcí svým předchůdcům. Byl to řadový čtyřválec s rozvodem OHV a blokem válců odlitým vcelku s vrchní částí klikové skříně. Klikový hřídel se otáčel ve třech hlavních ložiskách, stejně jako vačkový, poháněný řetězovými koly a řetězem Triplex. Motor měl tlakové oběžné mazaní se zubovým čerpadlem a obtokovým čističem oleje s plstěnou válcovou vložkou. Pokles tlaku signalizovalo zelená kontrolka ( u starších vozidel, u novějších červená) umístěná v rychloměru s bílým číselníkem. Další kontrolky sledovaly činnost směrových světel (oranžová), dálkových světel (fialová) a dobíjení akumulátoru (tmavě červená). Chlazení podporovaly čerpadlo, ventilátor, termostat a clona chladiče obsluhovaná z místa řidiče.

Z nádrže o objemu 30 l, uložené v prostoru pravého zadního blatníku a opatřené nalévacím hrdlem s uzamykatelným uzávěrem, vyvedeným nad úroveň blatníku, dodávalo palivo membránové čerpadlo, umístěné v přední části motoru za chladičem a poháněné vačkovým hřídelem. Čištění paliva zajišťovalo jedno síto v palivové nádrži a druhé v dopravním čerpadle, přípravu směsi spádový karburátor Jikov 32 SOP s akcelerační pumpičkou a mechanicky ovládaným sytičem. Zapalování bylo dynamo akumulátorové, s rozdělovačem poháněným od středu vačkového hřídele, vybaveným podtlakovou i odstředivou regulací bodu zážehu. Jednokotoučovou suchou spojku ovládal řidič pomocí mechanického převodu od pedálu. Převodová skříň měla ozubená kola se šikmými zuby a synchronizaci 3. a 4. převodového stupně u starších vozů a 2. - 4. stupně u vozů novějších. Řadicí páka se u standardního provedení pro domácí trh nacházela na víku převodovky, u exportních vozů pod volantem. Toto řešení si však vynutilo poměrně komplikovaný převod mezi pákou a skříní, spojený s rekonstrukcí horního víka převodovky.

Od převodové skříně přenášel výkon na zadní nápravu spojovací hřídel vyrobený z bezešvé ocelové trubky, dynamicky vyvážený a opatřený dvěma klouby. Oba byly křížové, později došlo k náhradě předního z nich kloubem pryžovým. Hřídel procházel centrálním trubkovým nosníkem, který mu poskytoval ochranu před nárazem při provozu v nerovném terénu. Rozvodovka, přišroubovaná na zadním konci nosné trouby, měla převod kuželovým soukolím Gleason a kuželový diferenciál. Přední náprava se ve srovnání se staršími typy posunula poněkud vzad, pod motor. S tím souvisela odlišná konstrukce řízení, jehož převodka a řídicí tyče se tak ocitly před nápravou. Řízení mělo dvouramenný volant o průměru 420 mm a nejmenší průměr otáčení činil 10,6 m. Převod byl proveden dvouchodým šroubem s maticí vylitou ložiskovým kovem a kulisou. Šroub se otáčel ve dvou kuličkových ložiskách, kulisa spočívala v bronzových pouzdrech. Převodku upevňovaly tři šrouby k levému podélníku rámu, u vozů s pravým řízením samozřejmě k pravému. Ve středu volantu bylo tlačítko elektrické houkačky. Kapalinová provozní brzda působila na všechna čtyři kola, mechanická parkovací, ovládaná deštníkovou rukojetí, umístěnou pod přístrojovou deskou, pouze na kola zadní nápravy.

Podvozky automobilů do čísla 261 600 měly ústřední mazaní olejem, od čísla 261 601 pak samostatné, tukem, plněným tlakovou maznicí. Celokovová uzavřená karoserie pontonového tvaru byla čtyřmístná, dvoudveřová, skořepinové konstrukce, svařená z výlisků ocelových karosářských plechů síly 0,8 - 1 mm. Prostorový rám se vyráběl z uzavřených profilů síly 1,5 - 3 mm. Dveře skříňové konstrukce zavěsil výrobce vpředu na krytých závěsech. Okna dostala bezpečnostní kalená křemičitá skla. Přední tvarově shodné se zadním, bylo zrcadlové, skla dveřních oken spouštěcí, trojúhelníková větrací okénka vyklápěcí a ostatní okna pevná. Vůz měl bezprůvanové větrání a teplovodní vytápění s přívodem čerstvého vzduchu a ofukováním předního skla. Přítok kapaliny do tělesa topení ovládal kohout, uložený na tělese termostatu. Ochranu proti hluku a teplu zajišťovala izolace tlumicí hmotou a vylepení vnitřních ploch plstí nebo kalmukem. Přední posuvná sedadla měla sklopná opěradla se samostatně stavitelným sklonem. Karoserie se stříkaly syntetickým vypalovaným lakem. Nárazníky tvořily chromované ocelové výlisky. Chromovaný povrch dostaly i rámečky světlometů, kliky dveří, součásti masky a jiné díly.


(8253 čtenářů) stránka k tisku
[ vrátit se k Co Spartaka dělá Spartakem ]


Facebook

 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy