Welcome toSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
Toggle Content
Toggle Content Main Menu


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




Toggle Content Uživatelé

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: stepanekjaroslav
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 3338

People Online:
Members: 0
Visitors: 43
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Select Language

Toggle Content Kalendář akcí

Buletiny a letáky › Prototyp Spartaka
Prototyp Spartaka



1953 - Škoda Spartak - prototyp lidového vozu Po skončení výroby typu 1102 chyběl našemu automobilovému průmyslu typ, schopný stát se základem motorizace republiky. Škoda 1200 charakter lidového vozu rozhodně neměl a většina jich končila jako služební vozidla socialistických organizací.
Proto dostal vývoj AZNP v roce 1953 za úkol postavit malý osobní automobil pro "širší vrstvy obyvatelstva." Základním požadavkem byla jednoduchá výroba, prostornost, dobré jízdní vlastnosti a nízké výrobní a provozní náklady. Nic složitého.

První prototyp projel bránou závodu 19. prosince 1953. Poháněl jej známý čtyřválec 995 ccm, pochazející z předválečných Populárů, dostal pouze vyšší kompresní poměr 6,87 : 1 a některé drobné úpravy. Karoserie se od seriového provedení lišila hlavně oblejší zádí, s víkem zavazadlového prostoru sahajícím až k nárazníku, které se u konečné verze již bohužel neobjevilo. Převodová skříň, páteřový rám, nápravy a další části automobilu navazovaly svou konstrukcí na předchozí typy.

Prototypovou sérii dokončila továrna v dubnu roku 1954 a

dne 1. května ji představila veřejnosti. Některé vozy měly motory o vyšším objemu 1098 ccm. Porovnáním vozů s oběma motory se zjistilo, že citelně lepší vlastnosti většího z nich nejsou vykoupeny neúměrným vzrůstem spotřeby. Do sériové výroby šla proto tato verze.

Původní název Spartak výrobce nakonec opustil údajně pro možnost záměny s chráněným názvem holandských motocyklů Sparta. V podvědomí motoristů však přežil celá desetiletí a je dosud používán pro typy 440 a 445.


Svět motorů 1954


Výlet do archivu Škoda - Musea v roce 2001 přinesl řadu snímků. Byly pořízeny z ruky digitálem,takže omluvte kvalitu. S povolením vedení archivu jich tu část zveřejňujeme

jedna z možností, jak mohl vypadat tahle podoba už směřovala k cíli zadní část ještě nedozrála základní pusinka už byla v r.1953
prototyp 1953 jiné členění plechů, jiný počet mřížek v ledvinkách, nápis SPARTAK prototyp 1954 už je to Škoda 440...1100
a
zadní partie, víko kufru i tvar čela a nárazník byly jiné ale bylo by to taky pěkné a to už se rodilo i pozdější embéčko...
a Byl vyvinut i prototyp pickupu

domů zpět


(6954 reads) Printer Friendly Page
[ _RETURNCAT Co Spartaka dělá Spartakem ]


 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy