Čtyřválec o výkonu čtyřicet koní - to je krátká charakteristika našeho mezitypu malého
osobního automobilu, kterou má trojčíslí vyjadřovat.
Od původního názvu Spartak bylo upuštěno, poněvadž by na zahraničních trzích
vedl k záměně s chráněným názvem holandských motocyklů Sparta. Tak po
přechodných názvech Orlík a Rival, přešlo se ke způsobu označení, který továrna
používala již dříve.
S názvem Spartak se těžko loučíme, zvykli jsme si na něj.
... Svět motorů 4. srpna 1955
|
Š 440 1958 (Škoda Museum 2001)
Některé znaky Spartaku náleží jen a jen tomuto typu. Ostatní mohly pokračovat i
na Octáviích. Základní markanty modelu 1958 jsou na obrázcích.
|
 |
 |
 |
 |
Přední maska s ledvinkami, nárazník vcelku
reflektory se "štítkem". Boční lišta s nápisem Š440 . Na pochybách jsem jen s
blinkry, které vypadají jako od oktávky |
Přední "pádlo" mělo na rozdíl od modelu
Octavia 1959/60 tzv. "luftlišly". Montovaly se dvěma způsoby. Na příčky v pádle
(do r. 1957) a na středový a koncový šroub (1958) |
Boční silueta se vyznačuje jak linií
reflektorů, tak i blatníkovou lištou.
Prahová lišta byla společná i pro další
modely oktávek. |
"Praporek" prahové lišty se objevil
roku 1957. Do té doby bylo ukončení zdobnější. |
 |
 |
 |
 |
Záď typu 440 (spodní část) prošla beze
změny od roku 1954 (u sériových vozů).
Celočervená světla se třemi žárovkami,
svislé lišty, nárazník vcelku |
Interier se lišil jak barevnými
kombinacemi, tak i úpravou madel na dveřích a tlačítky na palubní desce. |
Pohled do motoru nedoznal výrazných změn i
u oktávek. od roku 1961 se změnil tvar tlumiče sání. Do roku 1957 (srpen) byly
stěrače ovládané dvěma motorky. |
Řazení pod volantem, Brzdová sklenička
(dříve i plechová a později z umělé hmoty) |
zpět