Každý, kdo přičichne ke Spartakům, nebo každý, kdo si přečte Spartakovce ví, že vůz Škoda 440 se vyráběl ve dvou verzích.
Verze
Standard byla z počátku určena výhradně pro náš trh a byla opravdu hodně ošizená proti verzi
Export. Kromě dochovaných fotografií je názorným příkladem zejména Katalog ND z roku 1955.
Spartánská výbava Standardů z prvních sérií ovšem byla na úkor jejich užitných vlastností a nejen pohodlí.
Např. absence topení, jeden stěrač, jedna sluneční clona a dokonce chybějící teleskopické tlumiče na zadní nápravě. To vše se rychle změnilo a první série byly zvány do odborných servisů k domontování těchto dílů.
Zveřejněné fotografie Spartaka z Norska ukazují, že i
Standardy se nakonec vyvážely a samozřejmě, že
Exporty nakonec zůstávaly na domácím trhu.
Následující pokus o porovnání hlavních markantů je zaměřen výhradně na to, aby odlišil
Standard od
Exporta. Ne, aby vyzdvihoval konstrukční rozdíly prvních sérií, které se ostatně vyskytovaly u obou verzí. V roce 1957, údajně 17. sérií, končí výroba
Standardů, ale to už rozdíly bylo opravdu velmi malé.
Kdo se chce dozvědět víc podrobností, ať si projde stránky http://spartak440.goo.cz. Tam je o Standardech i to , co jste ani netušili.
Pamatujte, že potkat čistokrevného Standarda v původním stavu je výjimka. Ostatně Exporty na tom jsou jen o kousek lépe. Takže to, co je na spodních obrázcích je "jak to má být" ale ne "jak to je většinou k vidění".
Jestliže se kurzor myši dotkne skrolujícího obrázku, zastaví se a můžete si ho prohlédnout.
|
|
Export |
|
|
|
|

Tak tohle je Standard a to jeden z těch prvních. Z tohoto pohledu dělají
Standarda právě ty barevné 'chromy' a na blatníku malá šipka na boku blatníku.
Viz dále. Zde jsou vidět i zachovalá. tzv. standardovská přední světla. Od roku 1957
se i Standardy vyráběly s chromovanými nárazníky. |
|
 A toto je Export, tak jak ho továrna zplodila. Vlastně jen ty mlhovky jsou
navíc. Kompletní olištování a vše v chromu. |
|

Malá šipka na blatníku je jedinou ozdobou. A taky jedním z hlavních
markantů. Moc se jich ovšem nedochovalo. Vrch blatníků neměl krytí lištou. U prvních
Standardů byl zachován nezatmelený pracovní spoj blatníku. |
|
|
|
Zadní spartakovské lampy a pod nimi žádné lištičky. Nejdůležitější je
ovšem znak v křidýlkách, tedy absence kufrového madla.
|
|

Madlo se znakem a hliníkové lističky pod lampami. |
|
Barevné kombinace jsou různé, ale hlavní je, že jde o samostatnou šipku bez
otvoru v zadním výběžku. Zde je převažující šipka v kombinaci chrom/plexi.
|
|

Převažující typ šipky na vozech Škoda 440. Chromovaná a dodnes ještě jde
koupit dokonce uplně nová. |
|
Standardovský reflektor je odvozen z motocyklového. Narozdíl od něj
nemá otvor pro horní šroub. Shání se obtížně.
|
|

Klasický spartakovský reflektor tzv. "s kšiltem" a symetrickým
sklem. Tj. sklem, které není opticky aktivní vůči směru paprsků jako pozdější
skla.
|
|
Na kufru prvních Standardů byla křidélka kovová, poniklovaná (?). Později
byla ze silonu a daleko tlustší.
|
|

Madlo Exportů bylo v kombinaci hliník-plast na gumové podložce. Znaky byly
do r. 1957 kovové smaltované a později plastové vybarvované. |
|
Rezervní kolo bylo uloženo na dně kufru. Na podlaze kufru byly dřevěné držáky na hever, hustilku a roztáčecí kliku s klíčem na kola.
|
|

Rezerva byla uložena v kufru šikmo na vestavěné hrazdičce. |
|
Hlavním znakem bylo řazení na podlaze, které Standard zdědil od
Tudora.
|
|
|
|
Na první pohled se dá Standardovský interiér poznat podle chybějící loketní
opěrky.
|
|
Loketní opěrka a popelníček jsou luxusní výbavou pro export.
|
|
Volant se měnil málokdy, ale takto vypadal na Standardovi. I kdyby majitel přidal troubítko z Exporta, vroubkovaná ramena volantu by ho prozradila.
|
|
Půlkruhové troubítko a znak, který je základem našeho loga jsou prostě
"exportní".
|
|
Když bylo na
Standardovi předěláno vše, pak zbývá tenká volantová tyč bez pouzdra..
|
|
Řazení podléhalo jak módě, tak i pohodlí majitele. Ať už je kdekoliv, silná
volantová tyč (vlastně pouzdro tyče) prozradí Exporta vždy.
|
Budeme Vám vděční za další náměty pro párové porovnání stejně jako za lépe dokumentující fotografie.