<-- < -->
Welcome toSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
Toggle Content
Toggle Content Main Menu


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




Toggle Content Uživatelé

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: TomOndrc
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 3562

People Online:
Members: 1
Visitors: 10
Bots: 1
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Select Language

Toggle Content Kalendář akcí
31/12/2023
Silvestr
 
03/08/2024
SPARTAKYÁDA 2010
 
07/08/2024
SPARTAKYÁDA 2020
 

Buletiny a letáky › STANDARD vs. EXPORT
STANDARD vs. EXPORT



Každý, kdo přičichne ke Spartakům, nebo každý, kdo si přečte Spartakovce ví, že vůz Škoda 440 se vyráběl ve dvou verzích.
Verze Standard byla z počátku určena výhradně pro náš trh a byla opravdu hodně ošizená proti verzi Export. Kromě dochovaných fotografií je názorným příkladem zejména Katalog ND z roku 1955.
Spartánská výbava Standardů z prvních sérií ovšem byla na úkor jejich užitných vlastností a nejen pohodlí.
Např. absence topení, jeden stěrač, jedna sluneční clona a dokonce chybějící teleskopické tlumiče na zadní nápravě. To vše se rychle změnilo a první série byly zvány do odborných servisů k domontování těchto dílů.
Zveřejněné fotografie Spartaka z Norska ukazují, že i Standardy se nakonec vyvážely a samozřejmě, že Exporty nakonec zůstávaly na domácím trhu.

Následující pokus o porovnání hlavních markantů je zaměřen výhradně na to, aby odlišil Standard od Exporta. Ne, aby vyzdvihoval konstrukční rozdíly prvních sérií, které se ostatně vyskytovaly u obou verzí. V roce 1957, údajně 17. sérií, končí výroba Standardů, ale to už rozdíly bylo opravdu velmi malé.
Kdo se chce dozvědět víc podrobností, ať si projde stránky http://spartak440.goo.cz. Tam je o Standardech i to , co jste ani netušili.

Pamatujte, že potkat čistokrevného Standarda v původním stavu je výjimka. Ostatně Exporty na tom jsou jen o kousek lépe. Takže to, co je na spodních obrázcích je "jak to má být" ale ne "jak to je většinou k vidění".
Jestliže se kurzor myši dotkne skrolujícího obrázku, zastaví se a můžete si ho prohlédnout.

Export
Čelní pohled
Boční pohled
Zadní pohled
Přední světla
Boční šipky
Zadní znak
Kufr
Palubní deska
Interier
Volant
Sloupek
Různé



Tak tohle je Standard a to jeden z těch prvních. Z tohoto pohledu dělají Standarda právě ty barevné 'chromy' a na blatníku malá šipka na boku blatníku. Viz dále. Zde jsou vidět i zachovalá. tzv. standardovská přední světla. Od roku 1957 se i Standardy vyráběly s chromovanými nárazníky.

A toto je Export, tak jak ho továrna zplodila. Vlastně jen ty mlhovky jsou navíc. Kompletní olištování a vše v chromu.



Malá šipka na blatníku je jedinou ozdobou. A taky jedním z hlavních markantů. Moc se jich ovšem nedochovalo. Vrch blatníků neměl krytí lištou. U prvních Standardů byl zachován nezatmelený pracovní spoj blatníku.
Horní blatníková lišta je hliníková a boční blatníková lišta je chromovaná. Ta označuje typ Export od počátku.
Tvar přední prahové lišty modelů od srpna 1958 se dochovala až do typu Octavia
Přední prahová lišta modelů do srpna 1957 byla zdobnější a je dnes dost vzácná.
Boční blatníková chromovaná lišta modelů do srpna 1957 byla občas i v kombinaci kov/plexi a je dnes dost vzácná.
Zadní lišta byla prodloužením a opět ji najdeme ještě na Octáviích


Zadní spartakovské lampy a pod nimi žádné lištičky. Nejdůležitější je ovšem znak v křidýlkách, tedy absence kufrového madla.

Madlo se znakem a hliníkové lističky pod lampami.


Barevné kombinace jsou různé, ale hlavní je, že jde o samostatnou šipku bez otvoru v zadním výběžku. Zde je převažující šipka v kombinaci chrom/plexi.

Převažující typ šipky na vozech Škoda 440. Chromovaná a dodnes ještě jde koupit dokonce uplně nová.


Standardovský reflektor je odvozen z motocyklového. Narozdíl od něj nemá otvor pro horní šroub. Shání se obtížně.

Klasický spartakovský reflektor tzv. "s kšiltem" a symetrickým sklem. Tj. sklem, které není opticky aktivní vůči směru paprsků jako pozdější skla.


Na kufru prvních Standardů byla křidélka kovová, poniklovaná (?). Později byla ze silonu a daleko tlustší.

Madlo Exportů bylo v kombinaci hliník-plast na gumové podložce. Znaky byly do r. 1957 kovové smaltované a později plastové vybarvované.


Rezervní kolo bylo uloženo na dně kufru. Na podlaze kufru byly dřevěné držáky na hever, hustilku a roztáčecí kliku s klíčem na kola.

Rezerva byla uložena v kufru šikmo na vestavěné hrazdičce.


Hlavním znakem bylo řazení na podlaze, které Standard zdědil od Tudora.
Palubka prvních Exportů zdědila volant ze Standarda. Sada tlačítek odpovídá vzoru do srpna 1957
Klasický volant Exporta s půlkruhovým troubítkem Tlačítka pod palubkou vydržely až do konce klasických Spartaků.


Na první pohled se dá Standardovský interiér poznat podle chybějící loketní opěrky.
Loketní opěrka a popelníček jsou luxusní výbavou pro export.


Volant se měnil málokdy, ale takto vypadal na Standardovi. I kdyby majitel přidal troubítko z Exporta, vroubkovaná ramena volantu by ho prozradila.
Půlkruhové troubítko a znak, který je základem našeho loga jsou prostě "exportní".


Když bylo na Standardovi předěláno vše, pak zbývá tenká volantová tyč bez pouzdra..
Řazení podléhalo jak módě, tak i pohodlí majitele. Ať už je kdekoliv, silná volantová tyč (vlastně pouzdro tyče) prozradí Exporta vždy.


Budeme Vám vděční za další náměty pro párové porovnání stejně jako za lépe dokumentující fotografie.




Published on: 2007-01-08 22:07:58 (11506 reads)

(11506 reads) Printer Friendly Page
[ _RETURNCAT Co Spartaka dělá Spartakem ]


 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy