Welcome toSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
Toggle Content
Toggle Content Main Menu


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




Toggle Content Uživatelé

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: Václav
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 3317

People Online:
Members: 0
Visitors: 41
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Select Language

Toggle Content Kalendář akcí

Fórum › Octavia Forum › Oktávky › Motorový olej
 Forum FAQ   Search   Log in to check your private messages   LoginLogin
Motorový olej

Go to page Previous  1, 2
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexOktávky
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ondra440
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Joined: Sep 04, 2006
Posts: 1564
Location: Výchdní Čechy
PostPosted: Wed Jan 09, 2019 4:26 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Výskyt drobných šupinek kompozice v rozumném množství je normální. Za těch 70tis. km, co tem motor má vydržet od GO do GO se ten opotřebený ložiskový kov musí postupně někde nachytat...
View user's profile Photo Gallery
Back to top
FOXX
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Jan 18, 2017
Posts: 24
PostPosted: Wed Jan 09, 2019 6:09 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Myslím Ondřeji, že filtr při výměně oleje nikdo nekontroluje.
Proto jsme se zatím nedočkali jednoznačné odpovědi, jestli
má někdo podobný poznatek. Další otázka je jestli je to normální
opotřebení a pokud ne, tak čím je způsobeno. Pokud jde o olej, trochu jsem se tím zabýval a došel jsem k názoru, že je třeba používat olej určený pro
motory bez olejového filtru. Náš motor má sice filtr, ale většína oleje jde přímo do ložisek. Co se týče viskozity, ještě si nejsem jistý. Příliš hustý olej
může způsobit. že se nedostane v dostatečném množství tam kam má, například nahoru do vahadel.

View user's profile
Back to top
Rosťa
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Mar 05, 2007
Posts: 488
Location: Tlučná
PostPosted: Wed Jan 09, 2019 6:36 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Ty šupinky se mi taká asi před 4 nebo 5ti lety objevily při jedné výměně oleje. Předtím ani potom už ne. Do dneška jezdím bez problémů.
View user's profile Send e-mail Photo Gallery
Back to top
FOXX
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Jan 18, 2017
Posts: 24
PostPosted: Wed Jan 09, 2019 6:54 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Díky kolegové"ondra440" a "Rosťa". Koneně něco konkrétního.
View user's profile
Back to top
rogalista
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 18, 2014
Posts: 353
Location: Podbořany
PostPosted: Wed Jan 09, 2019 9:16 pm    Post subject: Re: Motorový olej

O motorových olejích tu byli napsané již celá slohová cvičení, ale pojem: "olej pro motory bez olejového filtru" - kde jsi na to FOXXi přišel? Shocked
View user's profile Photo Gallery
Back to top
FOXX
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Jan 18, 2017
Posts: 24
PostPosted: Wed Jan 09, 2019 9:38 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Například MOTUL Classic Oil SAE30 nebo SAE50, CASTROL XL30, XXL40 a další. U těchto olejů je přímo uvedeno, že jsou určené pro motory s nebo bez olejových filtrů. Jsou to jednorozsahové letní oleje jemně legované ( API SB).
Protože naše motory mají obtokový filtr, jde větší část oleje přímo do ložisek bez filtrace.

View user's profile
Back to top
rogalista
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 18, 2014
Posts: 353
Location: Podbořany
PostPosted: Wed Jan 09, 2019 10:25 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Etiketa toho hodně snese....
View user's profile Photo Gallery
Back to top
FOXX
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Jan 18, 2017
Posts: 24
PostPosted: Wed Jan 09, 2019 10:45 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Už s touhle diskusí končím. Myslel jsem, že když je to "Fórum", budem tady věcně diskutovat. Díky za zkušenosti kolegů které se týkají výskytu stříbrných šupinek v olejovém filtru. Co se týče motorového oleje nechci tady psát "slohové cvičení". Já už jsem si to vyřešil.
View user's profile
Back to top
rogalista
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 18, 2014
Posts: 353
Location: Podbořany
PostPosted: Thu Jan 10, 2019 9:07 am    Post subject: Re: Motorový olej

Nic ve zlém: Člověk se celý život učí - rád si rozšířím obzory v tom, jaký je rozdíl ve složení oleje dané specifikace pro motory bez filtru a s filtrem krom líbivého nápisu na etiketě. Smile
View user's profile Photo Gallery
Back to top
DUB57
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Nov 14, 2009
Posts: 750
Location: Karlovy Vary
PostPosted: Thu Jan 10, 2019 9:29 am    Post subject: Re: Motorový olej

Proč se asi tenkrát motory co jezdily na olej M6A,M4A atd. tehdy poplatný době dožily sotva cca 80 000 km?.Podívejte se do těchto motorů.Tak nevypadá ani diesel po 500 000km.V tomto příspěvku se každý z nás chtěl jen utvrdit, že právě ten jeho olej je nejlepší. Jezděte si na olej jaký je pro vás nejlepší .Vždy na téma oleje a benzín se strhne všude krvavá debata.
_________________
Mám Spartaka i když se tomu říká Oktávka
View user's profile Send e-mail Photo Gallery
Back to top
FOXX
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Jan 18, 2017
Posts: 24
PostPosted: Thu Jan 10, 2019 12:13 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Přece jen mi to nedá a nezávazně se podělím o informace z německé wikipedie. U motorů bez účinné filtrace oleje se používají nelegované oleje.
Každý motor již po krátké době provozu vytváří v oleji nerozpustné cizí látky
jako např. kovové částice, zbytky po spalování, nasávaný prach, zbytky po stárnutí oleje samotného. Proto se intervaly výměny oleje pohybují mezi 1000 až 5000 km a při každé, nebo každé druhé výměně se demontuje olejová vana a vyčistí se od usazenin (olejového šlemu). Nelegovaný olej totiž
neobsahuje aditiva, které v legovaném zabraňují vzniku olejového šlemu. Při použití legovaného oleje se nežádoucí cizí látky vázané v oleji pravidelně pumpují do mazacího systému a způsobují opotřebení ložisek a válců. (U plnoprůtokového filtru se zachytí ve filtru). Ještě horší je to když aditivovaný olej obsahuje detergenty, které mají silný čistící účinek. Tím předchází u starých motorů často žádoucích a v konstrukci zohledněných zuhelnatělých
olejových usazenin, nebo rozpouští dosud vzniklé usazeniny, což může způsobit ucpání olejových kanálků a poškození motoru.
Tolik tedy teorie z německé wikipedie.
Mně z toho vyplývá, že vytvoření olejového šlemu, který na sebe váže nerozpustné látky a který se usadí na dně olejové vany je pro naše motory žádoucí. Problém je pouze v tom, že demontáž olejové vany při každé výměně oleje je u našich motorů trochu nepraktická.

View user's profile
Back to top
Jan75
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 29, 2011
Posts: 231
Location: Semily
PostPosted: Thu Jan 10, 2019 12:15 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Tak je přeci jasný, že srovnávat motor ze 60.let a "dnešní" motor nemá cenu, co se týče nájezdu kilometrů. A rozhodně to není olejem, že když do "našeho" motoru budu lít super hyper Castrol magic formula, že motor bude uvnitř čistý a vydrží 200 tis. km.
Dávám kvalitní M6AD a po 50tis. km mám motor bez usazenin.
Je to hlavně o použitých materiálech, konstrukci, mazání-čištění a vůlích jak motážních ta provozních.
Jinak při každý výměně fitr. vložku po délce rozříznu a prohlížim, ale zatim jsem žádné šupinky otěru nezaznamenal. V loni jsem měnit těsnění mezi blokem a vanou, ani tam žádné šupinky nebyly. Víc poznatků nemám.

_________________
Dřív ten benzin stejně voněl líp!!
View user's profile
Back to top
GeorgePower
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Aug 27, 2010
Posts: 697
Location: Habartov
PostPosted: Thu Jan 10, 2019 2:01 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Tak když už tady nový kolega FOXX tak fundovaně popsal tématiku olejů, mazání a filtrace, a zároveň očekává věcnou diskusi, pokusím se k tomuto tématu sdělit rovněž několik postřehů. Předesílám, že nejsem tribolog, ale o konstrukci spalovacích motorů něco málo vím.

Kolega píše, že - cituji "U motorů bez účinné filtrace oleje se používají nelegované oleje." A v tom je první jeho nedorozumnění, poněvadž motory "našich" vozidel filtraci oleje mají, a to dokonce účinnější, než tzv. plnoprůtokové filtry. Jde o to, že při použití tzv. obtokového filtru jde jistá část oleje skutečně bez filtrace rovnou do olejového systému, ale ta další část, která přes filtr prochází, je filtrována dokonce kvalitněji, než v případě plnoprůtokového filtru s papírovou vložkou. To znamená, že všechen olej je průběžně, postupně (a kvalitně) filtrován. O tom, že filtrace probíhá, svědčí koneckonců i ty nálezy šupinek ložiskové kompozice ve filtru (mimochodem v popisovaném rozsahu naprosto neškodných).

Dále jsme se dozvěděli, že "Tím (použitím aditivovaných olejů) předchází u starých motorů často žádoucích a v konstrukci zohledněných zuhelnatělých olejových usazenin". I v tomto případě si dovolím nesohlasit, poněvadž tvorba těchto usazenin určitě nebyla chtěná či žádoucí, nýbrž trpěná, tedy byl to výsledek tehdejšího stavu tribologie a (ne)kvality tehdejších olejů...

Dále jsme se dočetli, že "Při použití legovaného oleje se nežádoucí cizí látky vázané v oleji pravidelně pumpují do mazacího systému a způsobují opotřebení ložisek a válců. (U plnoprůtokového filtru se zachytí ve filtru)" To je sice asi pravda, ale jde také o velikost těchto částeček. Každý filtr má určitou filtrační schopnost, jinými slovy velikost částeček, které je schopen zachytit. Plnoprůtokové filtry s papírovou vložkou mají tuto filtrační schopnost horší, než plstěná vložka "našeho" olejového filtru. Druhým faktorem je množství (jakýchkoliv) částeček či obecně znečišťujících látek v olejové náplni - tvrdím, že s průměrným nájezdem km a periodou výměny oleje u veterána, a zároveň s předpokladem alespoň uspokojivého technického stavu motoru, bude těch částeček relativně málo.

Takže, já a mnozí další místní přispěvatelé se u "našich" motorů rozhodně přikláníme k použité aditivovaných (tzn. zušlechtěných) a detergenty (tedy čistící přísady) obsahujících olejů, např. zde již několikrát zmíněný M8AD 15W50. Při průměrném (minimálním) nájezdu se i tyto oleje beztak mění mnohem dříve, než by se teoreticky mohly (viz výše).

Pokud někdo chce v zájmu jakési originality používat oleje na úrovni před 60 lety, se vším (negativním!) co to sebou přináší, má jistě tu možnost...

View user's profile Photo Gallery
Back to top
FOXX
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Jan 18, 2017
Posts: 24
PostPosted: Thu Jan 10, 2019 2:57 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Kolego, nemusíš být tak ironický, jde přece o diskusi. Nikomu svůj názor nevnucuji. Nelegované, nebo jemně legované oleje nejsou oleje na úrovni
před 60-ti lety, ale vyrábí je v současné době renomované firmy CASTROL, MOTUL a jiné speciálně pro veterány. O nic nejde, používej třeba olej z friťáku.

View user's profile
Back to top
GeorgePower
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Aug 27, 2010
Posts: 697
Location: Habartov
PostPosted: Thu Jan 10, 2019 3:25 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Tak pokud jste v mém příspěvku nalezl trochu ironie, je to Váš názor, na který máte nárok.

Obecně řečeno, nemám rád lidi, kteří se na něco ptají, a když odpověď neodpovídá jejich představám, tak ji rozporují...

Jinak v jednom bodu s Vámi souhlasím - a koneckonců jsem to psal o několik příspěvků výše - ať si každý do motoru leje co chce. Vy máte jasno, já také... Smile

View user's profile Photo Gallery
Back to top
mais
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: May 26, 2009
Posts: 408
Location: Plzeň
PostPosted: Thu Jan 10, 2019 3:27 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Není to trochu zbytečné to tak prožívat? Ono u našich motorů platí to staré základní, nemusí to být dokonalý olej, ale je třeba, aby ho bylo dost. Místo demontáže vany (a jejímu následnému zkřížení) při čištění během výměny oleje atd je lepší použít proplachovací olej (ono je fajn ho používat i u dnes vyrobených aut, ale kdo se s tím dělal že)

K výrobcům olejů - pozor na to, řada firem pyšnící se zajímavými etiketami nejsou nic jiného než stáčírny dobarvených - pardon aditivovaných - produktů postavených stále na nějakém základovém oleji a platí se ten nápis zakončený (TM). Za mě je stejně dobré (a často levnější) vybrat si značku, která možná není tak světová, ale vyrábí)

Pro zajímavost:

www.oleje.cz/clanek/Kd...dove-oleje
www.oleje.cz/clanek/No...tavu-oleju
www.oleje.cz/clanek/Ol...y-veteranu

Pro mě se to jmenuje pořád stejně, není potřeba pro naše motory (a s naším neuvěřitelným nájezdem max pár tis km/rok) dělat nějaké zásadní změny, naprosto v pohodě můžeme jezdit na M6AD případně na M8AD, sledovat stav oleje a při výměně použít proplachovací olej. Nové olejovodičky náš motor neocení a "profi" veterán oleje nepotřebuje - protože už filtraci má.

_________________
Největším požitkem motoristovým jest jízda krásnou krajinou otevřeným vozem.
View user's profile Send e-mail Photo Gallery
Back to top
CentriFUGA
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Oct 07, 2010
Posts: 191
PostPosted: Sat Feb 09, 2019 2:07 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Mám dotaz - dneska jsem si v dílně vyměnil olej, filtr a i vzduchový filtr. Cestou domů mi to začlo jet na dva, chvilku na 3 válce - může tam být spojitost nebo jen náhoda ?
Svíčky, víčko, palec, kabely vše jsem dával loni nové před max 1000km, spíš mě zarazilo že ráno to do dílny jelo krásně, na to že jsem vyjel po 3-4 měsících... díky

_________________
Škoda Octavia combi, r.v. 1969
Škoda 110L, r.v. ,1971
Wartburg 353W, r.v. 1975
Škoda 120L, r.v. 1979
ČZ 125/453/05 DeLuxe, r.v. 1965
View user's profile Photo Gallery
Back to top
Rancher
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Joined: Jan 13, 2004
Posts: 8935
Location: Brno
PostPosted: Sat Feb 09, 2019 6:04 pm    Post subject: Re: Motorový olej

Doplňující dotaz.
To fungování na dva-tři jsi identifikoval správně? Podle sluchu? Nebo šlo "jen" o snížení výkonu?
Nemůže jít o počátek přidření záměnou oleje?

Takhle jsem s "ještějsemvámvyměnilolej" koupil od překupníka stovečku a ujel s ní okolo 65 km s dílčími nepravidelnostmi chodu v závěru ...
Sluch na vypadnuté válce nemám (jen slyším, že se něco děje), ale po zvuku se to chovalo identicky, jako když mi na Spartaku odešlo olejové čerpadlo. Ovšem tu stovku jsem naposlouchanou neměl, zatímco Úderníka jsem včas zastavil.

_________________
Myluju češťynu, uzené a spartaky.cz Smile
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Photo Gallery
Back to top
CentriFUGA
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Oct 07, 2010
Posts: 191
PostPosted: Sun Feb 10, 2019 10:35 am    Post subject: Re: Motorový olej

Ano identifikoval. Zapomněl jsem včera napsat že jsem vyměnil dvě svíčky a trada auto krásně naskočilo a jede. Byla to shoda náhod, ale dvě svicky KO.
_________________
Škoda Octavia combi, r.v. 1969
Škoda 110L, r.v. ,1971
Wartburg 353W, r.v. 1975
Škoda 120L, r.v. 1979
ČZ 125/453/05 DeLuxe, r.v. 1965
View user's profile Photo Gallery
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexOktávky All times are GMT + 1 Hour
Go to page Previous  1, 2
Page 2 of 2


Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy