Welcome toSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
Toggle Content
Toggle Content Main Menu


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




Toggle Content Uživatelé

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: Pilot
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 3332

People Online:
Members: 0
Visitors: 24
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Select Language

Toggle Content Kalendář akcí

Fórum › Octavia Forum › Oktávky › Klepanie motora
 Forum FAQ   Search   Log in to check your private messages   LoginLogin
Klepanie motora

Go to page Previous  1, 2, 3
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexOktávky
View previous topic :: View next topic  
Author Message
felmel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004
Posts: 550
Location: Pardubice
PostPosted: Fri Sep 14, 2018 1:29 pm    Post subject: Re: Klepanie motora

Taková blbost mě napadla - těch rozdělovačů "originál" bylo více, lišily se charakteristikou křivky odstředivé regulace. Každé odpovídalo jiné nastavení základního předstihu, jen základní předstih správně k danému rozdělovači?
Některé odstředivě přidávaly "málo" = větší základní předstih, jiné "hodně" = menší (nulový) základní předstih.....

View user's profile
Back to top
tripworld
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 03, 2014
Posts: 127
Location: Trencin
PostPosted: Thu Jul 04, 2019 7:33 pm    Post subject: Re: Klepanie motora

Na moju velku smolu sa musim k tejto teme vratit znova. Po 2 rokoch a najazdeni 2002 km sa opat stalo to co minule. Motor zacal klepat uz zo skusenosti z minula som si nerobil ziadne iluzie, ze je to nieco ine ako loziska na ojniciach.
Ale podme od zaciatku. 3 roky spat som daval motor komplet generalkovat 70% motora bolo bud novych alebo po repase. Cast veci som si skladal sam ale zlozeny polmotor prisiel zlozeny od firmy co robila GO. (polmotor - kluka, loziska, vlozky, valce, piesty zlozene). Motor cca rok bezal striedavo (par motohodin) kym sa doskladala kasna a ram. Po roku lezania (pise sa tok 2017) bolo auto pripravene na prevadzku. Po najazdeni 8km (vacsina len stelovanie rozdelovaca, karburatora, brzd atd... ako po generalke) zacal motor neznesitelne klepat kazdym startovanim sa to zhorsovalo. Od prveho startu bol na motore nahodeni manometer na meranie tlaku motora - tlak 6barov. Kedze auto slo na historicku atestaciu v SR tu som absolvoval s takto poskodenym motorom.
Po skonceni uspesnej atestaci som kontaktoval firmu, ktora realizovala GO a zlozenie polmotora. (vtedy uz tlak oleja bol asi len 1,5baru). Nastali peripetie ako pri reklamacii ako to nie je mozne atd. Ale bez nejakych vacsich protestov sa k tomu postavili celkom fer. Motor sa rozobral a nastalo prekvapenie vsetky casti ok az na ojnicne loziska (kluka pod ojnicnymi loziskami ko), hlavne loziska ok kluka pod nimi ani skrabnuta (hl. loziska su este hrube). Dalsie poskodenie na vlozkach valcov doskrabane - piesty aj kruzky ok.
Na moje naklady nova kluka, vlozky. Na naklady firmy ojnicne loziska a praca. (tie 2 mesacne tahanice a najazdeni asi 500km nehovoriac - to je uz za...)
Tento krat motor z firmy prisiel komplet zlozeny. Uz len nahodit do auta (vraj aby sa eliminovali moje neodbore zasahy). Po par hodinach stelovania motor bezi v aute.
Pise sa rok 2019 auto ma 2010 km a motor zas klepe. Vana dole, ojnicne loziska dole a co nevidiet opat ten isty scenar. Ojnicne loziska a kluka pod nimi na kasu. Opotrebenie kluky netrba ani merat citit prstom. Ojnicne loziska sa uz zacinaju rozpadat.


A opat hlavne loziska z lahka opotrebene (nic extra) a kluka pod nimi ani netknuta.


Speciality ako mierne doskrabane vlozky a trochu vody v oleji to ani nejdem riesit. Co ma zaujima a comu nerozumiem preco? Preco zas?
Pre dumanie olej sa menil kazdy rok pouzity specialny pre veterany 20W-50 od MOL. Prva krat tam bol SHELL 15W-40. Kto pozna mazaciu schemu motora vie, ze olej ide naprv cez hlavne loziska do ojnicnich. Ak by nemazalo cerpadlo tak by bolo KO hlavne, tiez o nedostatku oleja v hlave ani nehovorim (to nebolo badat)
Tiez sa mi nechce verit, ze firma co robi tolko motorov by spravila 2x tu istu chybu. Tak v com je chyba? Material lozisk? Tesny vybrus? Ze by predsa cerpadlo?

View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
Back to top
felmel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004
Posts: 550
Location: Pardubice
PostPosted: Fri Jul 05, 2019 6:37 am    Post subject: Re: Klepanie motora

Mechanické nečistoty v oleji, vyplavené olejem nejspíš z vývrtů v nevyčištěném klikovém hřídeli. Např. třísky po obrábění, nebo zrnka karbonu, uvolněná AD olejem odtamtéž. Obrázek č. 1 s ojniční pánví a č. 2 s ojničním čepem to celkem průkazně dokazuje.
Mechanické částice zamačkané do kompozice, možná volné, z fotky nelze poznat. Přišlo to olejem tou mazací dírou ve středu čepu, proto taky je v místě díry to opotřebení zjevně největší.
Další, co k tomu může přispět - materiál pánví hlavních a ojničních není totožný, ač to tak vypadá. Hlavní pánve jsou z klasické cínoolověné kompozice, protože to je stará výroba, nebo aspoň výroba starou technologií.
Pánve ojniční jsou novodobé, kdy se šetří na všem, tedy i na kompozici. Už desítky let se cínoolověná nepoužívá, je nahrazena levnější a ekologičtější (bez Pb) hliníkovou. A v tom může být problém. Ta hliníková má výrazně horší pohltivost, což je důležitá vlastnost (= lidově je tvrdší), případné (mikro)nečistoty se do ní mnohem hůře "zapichují", putují po povrchu ložiska i čepu a hlodají.... Klasická (měkká) kompozice takové částice, pokud jich není plný olej, prakticky ihned pohltí zamáčknutím do povrchu.
Ty hliníkové pánve se sice pro záběh, aby se nezadřely hned, opatřují záběhovou Sn vrstvou. Ta je ale mikroskopicky tenká a prakticky okamžitě mizí. Je to takový ten jakoby matný poprašek na povrchu nových pánví. Těch rozdílů, které mohly mít na vznik závady, je víc, pochopitelně k horšímu pro Al materiál...
Dále píšete, že poprvé se to stalo prakticky ihned, podruhé za delší dobu = motor s nevyčíštěnými olejovými cestami se po při prvním průseru sám vyčistil olejem, ale ne dokonale. Navíc jste dal novou (asi nevyčištěnou, nebo ne dokonale) kliku.
Tedy za mě a za 99,9% - nečistoty v oleji v kombinaci s používanými oleji (AD) a materiály ložisek. Zázraky se obvykle nedějou, alespoň ne v technice ;-).

View user's profile
Back to top
felmel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004
Posts: 550
Location: Pardubice
PostPosted: Fri Jul 05, 2019 6:42 am    Post subject: Re: Klepanie motora

Jinak - tohle jsem k tématu psal již před 2 lety + kolega rogalista dtto.

Tak ty vložky byly rýhované zvenku, v uložení do bloku? Není to ideální, ale na fci to nemá vůbec žádný vliv. Těsnění v bloku je dole provedeno těmi Cu vymezovacími kroužky. v té válcové ploše nic netěsní, nic se tam nehýbe. Vyčistit důkladně, vrypy ve vložce zahladit jemným brusným papírem a složit. Tohle bych skutečně nehrotil....
Osobně bych velmi důkladně vyčistil všechny kanály, pokusit se i odzátkovat ty červíky na několika místech bloku a skutečně důkladně vyčistit všechno. Po otevření kanálů to jde celkem jednoduše, ty kanály se skládají z rovných úseků, přece jenom to při výrobě běžným způsobem vrtali a ohebné vrtáky jaksi neměli.
Spíš byl ten motor před složením plný bordelu všude - z obrábění, z vodního okruhu, z olejových úsad. Toto je na pováženou!

View user's profile
Back to top
tripworld
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 03, 2014
Posts: 127
Location: Trencin
PostPosted: Fri Jul 05, 2019 12:38 pm    Post subject: Re: Klepanie motora

Tazko teraz povedat co to mohlo sposobit. Blok bol vyprany, ale nikto nepovie ci poriadne. Kazdopadne teraz to nenecham na nahodu a vycistim vsetky tie mazacie kanaliky a dam ten blok este raz vyprat idealne niekde do ultrazvuku.
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
Back to top
radioelectrum
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Jul 27, 2017
Posts: 45
PostPosted: Fri Jul 05, 2019 7:36 pm    Post subject: Re: Klepanie motora

nesouvisí to přímo s tímto tématem, ale nechci zakládat nové. Jak postupovat pokud chci vyzkoušel motor co ležel roky ve stodole. dá se protočit, ale olej je v něm úplně černý. něčím propláchnout? a jaký olej na dost špinavý motor?
View user's profile
Back to top
felmel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004
Posts: 550
Location: Pardubice
PostPosted: Sat Jul 06, 2019 6:12 am    Post subject: Re: Klepanie motora

Ještě k původnímu. Píšete, že "ťažko teraz povedať".
Ale právě podrobný rozbor pravděpodobných příčin, proč k závadě došlo, je vždy prvotním a nejdůležitějším východiskem k tomu, aby se závada neopakovala!!
Také píšete "blok bol vypraný". Pokud tomuto slovu rozumět, jakože "vypraný = vymáchaný (opakovaným) ponorem v nějaké tekutině, čištěný pouze o- a vy-mýváním (tlakovou) tekutinou", tak se ta příčina dle mého názoru dále vyjasňuje!
Karbon z mazacích kanálů a dalších úzkých štěrbin či prostor, vytvořený tam usazením se z oleje, "praním" neodstraníte. Osobně bych byl skeptický i k tomu ultrazvuku a jeho účinku na takhle pevně lpící tvrdé nečistoty v úzkých prostorech.
Sice existují speciální většinou zahorka působící roztoky, které jsou ale silně alkalické a rozleptají Al blok. Nutně tedy musí nastoupit cesta mechanická, ať to vypadá jakkoliv divně, jiná účinná není. Škrábání, odrýpávaní, čištění kanálků vrtáky či vytěráky atd. Pracné, zdlouhavé, ale asi jediné účinné, pokud je provedeno důsledně.
Já kdybych ten motor po havarii rozebíral, hledal bych, jaké pevné částice jsou ty na obrázku ojničních pánví! Jsou kovové, lesklé? Nebo jsou to písková zrna, nebo něco jiného (černý karbon). Co bylo v rozích či ve výpustném žlábku olejové vany, co bylo nachytáno v (na) čističi oleje?
Příčinou byly jednoznačně nečistoty v oleji a jimi vydřené povrchy čepů a pánví. Je nutno zjistit, odkud se tam ty nečistoty vzaly a co udělat pro to, aby tam už nebyly.

View user's profile
Back to top
felmel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004
Posts: 550
Location: Pardubice
PostPosted: Sat Jul 06, 2019 3:51 pm    Post subject: Re: Klepanie motora

Ještě jsem prohlížel ve velkém zvětšení ty obrázky hlavní pánve a hlavního čepu. I tam je jasná drážka v pánvi přesně v rovině mazací díry po bordelu, který přitekl s olejem...
View user's profile
Back to top
tripworld
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 03, 2014
Posts: 127
Location: Trencin
PostPosted: Sun Jul 07, 2019 8:34 am    Post subject: Re: Klepanie motora

Teoria necistoty v oleji je mozna preto som po rozobrati motora blok vycistil najlepsie ako sa dalo. Vsetky zatky mazacich otvorov dal dole (okrem 3 co nesli - odvrtam ich). Blok po rozobrati ale moc nejavil velke mnozstvo karbonu ani v mazacich kanaloch. Tie vyzerali pri pohlade ciste priechodze. Po vycisteni sajrajdom na karbon vyzera blok ako novy.


Po celkovej demontazi boli najviac chytene loziska na 2 a 3 vacli. Tam je poskodenie najvacsie. Tiez ked som zhodil celu kluku aj hlavne loziska su uz doryhovane. Vlozky tak isto. Co by potvrdzovalo necistoty v oleji.


Kazdopadne uz nic nenecham na nahodu vsetko sa poriadne vycisti a vymenim aj zubove (minimalne dam skontrolovat) cerpadlo. Buduci vikend ten motor rozobraty zavaziem specialistovi na tieto motory nech posudi rozsah poskodenia co bude treba zas vsetko nove.

View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
Back to top
tripworld
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 03, 2014
Posts: 127
Location: Trencin
PostPosted: Sun Jul 07, 2019 8:39 am    Post subject: Re: Klepanie motora

Este som zabudol doplnit v pozostatkoch oleja sa nenaslo uz nic ine len ostruzliny z vypdanych ojnicnich lozisk - jemna metalicka kasa. Olej som cca 300km pred smrtou (na zaciatku sezony) motora menil takze ak tam nieco bolo tak uz je to vonku. Vypusteny olej teraz (po smrti motora) nebol este ani len cierny mal stale ciru farbu.
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
Back to top
felmel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004
Posts: 550
Location: Pardubice
PostPosted: Sun Jul 07, 2019 8:57 am    Post subject: Re: Klepanie motora

Ještě nezapomenout vyčistit vývrty v klice. Čerpadlo je uvnitř čisté?
Jinak na pohled už to vypadá, jak by to vypadat mělo

View user's profile
Back to top
tripworld
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 03, 2014
Posts: 127
Location: Trencin
PostPosted: Sun Jul 07, 2019 12:45 pm    Post subject: Re: Klepanie motora

Cerpadlo som este nerozoberal skontrolujem aj to
View user's profile Visit poster's website Photo Gallery
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexOktávky All times are GMT + 1 Hour
Go to page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3


Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy