Welcome toSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
Toggle Content
Toggle Content Main Menu


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




Toggle Content Uživatelé

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: Sarky
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 3424

People Online:
Members: 0
Visitors: 57
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Select Language

Toggle Content Kalendář akcí
13/08/2021
SPARTAKYÁDA 2021
 
31/12/2021
Silvestr
 

Fórum › O Spartaku › Pokec 440 › Motor 1202 a 1203
 Forum FAQ   Search   Log in to check your private messages   LoginLogin
Motor 1202 a 1203

Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexPokec 440
View previous topic :: View next topic  
Author Message
DPecka
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Dec 12, 2007
Posts: 77
Location: Jablonec nad Nisou
PostPosted: Wed Apr 14, 2021 7:47 pm    Post subject: Motor 1202 a 1203

Ahoj,
získávám informace o motorech 1221 ccm a 1089 ccm a řeším jednu ,,záhadu". Dočetl jsem se z více zdrojů, že fo škody 1202 od 98. Série se montoval motor o výkonu 51 koní, ale do 1203 fo roku 1974 motor o výkonu 47 koní. Tudíž jako do 1202 do 98. série.
Mě se nezdá že by se ten motor dělal ve dvou verzích a do 1203 se montoval ten slabší... Dokáže toto někdo objasnit?

_________________
Drogy jsou špatné, ááno!
View user's profile Send e-mail Visit poster's website ICQ Number
Back to top
Berlingo
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Oct 15, 2009
Posts: 387
PostPosted: Thu Apr 15, 2021 1:36 pm    Post subject: Re: Motor 1202 a 1203

Pokud si dobře pamatuji, tak se z rovných pístů udělaly písty "propadlé", aby motor tou velkou zátěží tolik netrpěl, aby měl menší kompresi. Možná mi to někdo potvrdí - je to už dávno.
View user's profile
Back to top
DPecka
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Dec 12, 2007
Posts: 77
Location: Jablonec nad Nisou
PostPosted: Thu Apr 15, 2021 2:52 pm    Post subject: Re: Motor 1202 a 1203

Jasně, takže se nejspíše jedná o motor již Taz, jako měla 1202 od té 98. série ale se sníženou kompresí. Třeba se ještě někdo k tomuto tématu ozve. Ono bohužel literatury a informací k 1203 je celkově málo.
_________________
Drogy jsou špatné, ááno!
View user's profile Send e-mail Visit poster's website ICQ Number
Back to top
GeorgePower
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Aug 27, 2010
Posts: 726
Location: Habartov
PostPosted: Fri Apr 16, 2021 6:33 am    Post subject: Re: Motor 1202 a 1203

Motory 1221 měly naprosto vždy písty s prohlubní, varianty s rovným dnem měly jen motory 1089 a taky 1433 (TAZ 1500). Ten rozdíl ve výkonu 47 / 51 koní sice souvisel s kompresním poměrem (7,5:1 vs 7,8:1), ale to bylo řešeno úpravou spalovacího prostoru v hlavě.

Pokud vím, tak motory s kompresním poměrem 7,8:1 se montovaly už do posledních kombíků Octavia (tzn. rok 1969-71). To by zřejmě odpovídalo i té výše zmíněné sérii 1202. Že by se paralelně vyráběly a montovaly motory pro 1203 s menším kompresním poměrem (a analogicky výkonem) se mi nezdá. Navíc tuším do roku 1981 se 1203 dělaly ve Vrchlabí (myslím), až potom v TAZ Trnava.

Takže vysvětlením by spíš mohla být zkrátka chyba těch zdrojů, ze kterých kolega čerpá informace.

View user's profile Photo Gallery
Back to top
JAKJA
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Mar 19, 2019
Posts: 24
Location: Litomyšl
PostPosted: Fri Apr 16, 2021 7:30 am    Post subject: Re: Motor 1202 a 1203

Podle návodu k obsluze z roku 1971 je výkon 51k a v roce 1977 45k. V roce 1971 karburátor 3098 a 1977 EDSR 2909. Komprese 7,8 v obou.
Došel jsem k tomu, že rozdílný výkon je dán tím, že jednou je to uvedeno v SAE a u druhého v ČSN (ČSN je tvrdší).

_________________
Autům nerozumím, ale snažím se ...
View user's profile Photo Gallery
Back to top
felmel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004
Posts: 681
Location: Pardubice
PostPosted: Fri Apr 16, 2021 8:44 am    Post subject: Re: Motor 1202 a 1203

Písty s vydutým dnem byly u všech motorů 1221 od počátku až do konce výroby (sedan Š1200 až 1203), s výjimkou Felicia super a TS1200. Tam ale nebyla dna rovná, nýbrž mírně vypuklá směrem ven, "bombírovaná". Tak, jak píše kolega GeorgePower.
Ještě na doplnění. Motory 1203 měly navíc jinak řešené uložení kliky do bloku (větší hlavní čepy + tenkostěnné pánve na míru), jiné pístní čepy průměr 20, a tím i jiné ojnice.
Tedy 1203 byl jiný motor, který se velmi pravděpodobně neobjevil ani v posledních Octaviích Combi. Zcela určitě ale vím, že už ve Š 1203 z roku 1971 (souběh s Octavií Combi), ještě s karburátorem BS, jednotrubkovým tlumičem výfuku, klikami ven a hliníkovými rámečky oken v předních dveřích to takhle bylo. Tenhle motor jsem osobně před asi 35 lety dělal. Opačně to prakticky ověřeno nemám.

View user's profile
Back to top
DPecka
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Dec 12, 2007
Posts: 77
Location: Jablonec nad Nisou
PostPosted: Fri Apr 16, 2021 7:13 pm    Post subject: Re: Motor 1202 a 1203

Mám v tp od mé Octavie 1970 přímo uvedeno výrobce motoru Taz Trnava. Co vím tak od toho roku 69-70 se už jinde nevyráběli a do Vrchlabí se motor dovážel.
Dává mi to smysl tak, že ten samý motor co mají poslední 1202 a Octavie dostala 1203 a byl montován do roku 1974. Pak dostal dvoustupňový karburátor, ale jeho výkon byl měřen jinou normou, proto ten výkon opět 45 až 47 koní... A tato verze sr vyráběla až do roku 1988.

_________________
Drogy jsou špatné, ááno!
View user's profile Send e-mail Visit poster's website ICQ Number
Back to top
felmel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 06, 2004
Posts: 681
Location: Pardubice
PostPosted: Fri Apr 16, 2021 8:10 pm    Post subject: Re: Motor 1202 a 1203

Ale kolego, to není pravda, že šlo o identický motor! Vždyť to píšu. Možná výkonem cca ano, ale oktávka a 1202 byla vždy oktávka + 1202 svojí "spodní stavbou" a troska sama sobě troskou. Nebo jinak - určitě se nevyvíjel pro poslední výběhové modelové ročníky řady Octavia a 1202 inovovaný motor s rekonstruovanou klikou, který pak přešel do 1203. Byly to dvě větve. O shodě konstrukce nenajdete žádný relevantní písemný podklad. Logiku by to mělo, ale nebyla tam. Navíc - konstrukce se silnostěnnými ložisky na klice Octavie v té době stále odpovídala prapůvodnímu Popularu 1100OHV a na přelomu 60. a 70. let byla koncepčně beznadějně zasataralá a vyběhla s modelem do vytracena. Nové auto (1203) = "nový" (na naše tehdejší poměry) motor!
Kdybyste se snažil v 80. letech tyhle motory opravovat (tedy řada Octavia), zoufal byste podobně jako já. To málo na spodek od hlavy dolů, co bylo v Mototechně na tyhle motor k mání, bylo všechno 1203! Možná si to ani neuvědomujeme, ale dneska, 50 let od ukončení výroby, paradoxně seženeme "všechno". Tenkrát na málem ještě živé auto - nic!
A na konec - shodný 1203 motor (tedy když odhlédneme od karburátoru a výfuku) se nevyráběl až do roku 88! Od roku cca 83 dostal zase jinou kliku, těsnění gufery vpředu a vzadu, jiný setrvačník na 4 šrouby a úplně jinou spojku.
Ale hádat se rozhodně nechci.
Jen ale nechci jako pamětník těch časů moc dopustit ohýbání historie ;-).

View user's profile
Back to top
DPecka
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Dec 12, 2007
Posts: 77
Location: Jablonec nad Nisou
PostPosted: Fri Apr 16, 2021 9:30 pm    Post subject: Re: Motor 1202 a 1203

Také se hádat nechci. Snažím se posbírat co nejvíce dat o těchto motorech.
Každopádně je tedy možné, že se do 1202 a Octavie vyráběli motory jiné a pro 1203 také. Moc sr mi to nezdá ale vyvrátit to nemohu. Pokusím se hledat dál.

_________________
Drogy jsou špatné, ááno!
View user's profile Send e-mail Visit poster's website ICQ Number
Back to top
lubosto
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Oct 10, 2009
Posts: 282
Location: Ústí n.L.
PostPosted: Fri Apr 16, 2021 10:07 pm    Post subject: Re: Motor 1202 a 1203

DPecka Dohady jsou o nicem. Vime, jak to bylo se shanenim nahradnch dilu. Paradoxne dneska {repliky} se toho seznene dost. Ale felmel ma pravdu. Asi v literature toho moc nenajdes, spise ver praktikovi, ktery vi, a hodne zkusenosti ma
_________________
A přece se točí !
View user's profile Photo Gallery
Back to top
GeorgePower
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Aug 27, 2010
Posts: 726
Location: Habartov
PostPosted: Sat Apr 17, 2021 10:38 am    Post subject: Re: Motor 1202 a 1203

Jen ještě doplním kolegu felmela, že ty poslední motory 1203 z druhé poloviny 80 let měly nad jím (správně) uvedené odlišnosti navíc i úplně odlišný (zesílený, žebrovaný) blok motoru s plnoprůtokovým filtrem oleje pod rozdělovačem. Byl to tedy vlastně blok TAZ 1500, ale se specifickým klikovým hřídelem odpovídajícím svým zdvihem původním motorům 1221, ale s jinou přední a zadní částí (těsnění gufery, 4-dírový setrvačník). Existoval i takový nějaký mezityp bloku, který už měl plnoprůtokový filtr, ale ještě hladký blok.

Jinak jak zde někdo uvedl, že motor 1203 (1221ccm) měl mj. pístní čepy 20mm, tak to je omyl, všechny dvanáctistovky měly pístní čepy 18mm, a to i ten poslední typ z roku 1988. Písty se nicméně přesto v detailech lišily, např. měly už stírací kroužky s expandérem a první těsnící kroužek byl chromovaný a vysoký jen 2mm (písty přesto zůstaly 4-kroužkové, což byl v 80. letech už anachronismus; vždy však byly vyduté). Jeden takový motor doma mám. 20mm pístní čep měly až TAZ 1500.

Vrátím se ještě k původní otázce (tedy rozdílný výkon motorů 1202 a 1203 ze stejného období výroby): Vysvětlení skrze jinou metodiku měření (SAE / DIN-ČSN) mě samozřejmě taky napadlo, ale logicky neodpovídá tomu zadání: "Ve stejné době..." Jinak např. ta poslední reinkarnace motoru 1221 viz výše, měla udávaný výkon 33 kW (=45k)...samozřejmě již dle ČSN / DIN.

View user's profile Photo Gallery
Back to top
Maverick
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Aug 18, 2010
Posts: 169
Location: Slovensko, okres Brezno
PostPosted: Sat Apr 17, 2021 2:58 pm    Post subject: Re: Motor 1202 a 1203

Už keď ste spomenuli motor z poslednej octavie combi, mám doma hlavu motora ktorá má pod znakom škoda vyliate aj písmeno C. Je to tá hlava pre motor ktorý mal kompresný pomer 7,8? Dal som ju dole z motora ktorý mal už tenkostenné ložiská na hlavných čapoch. Číslo bloku motora je 8 836839
_________________
Keď muž otvorí žene dvere auta, je nové buď auto alebo žena. Very Happy
View user's profile ICQ Number Photo Gallery
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexPokec 440 All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1


Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum


 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy