dynamo
Go to page Previous  1, 2, 3  Next  :| |:
-> Oktávky

#21: Re: dynamo Author: RosťaLocation: Tlučná PostPosted: Sun Jul 01, 2018 4:31 am
    ----
mám 1 dotaz k dynamu: nemohu si vzpomenout, jak se má zapojit (kostra, slabý šroub,silný šroub), aby se samo roztočilo, když ho potřebuji zkontrolovat Embarassed

#22: Re: dynamo Author: speedyLocation: Vrchlabí PostPosted: Sun Jul 01, 2018 1:43 pm
    ----
Kostra - hmota, klec dynama na jeden pól baterie
Silný šroub D ( nebo B) - druhý pól baterie
Slabý šroub M - je vývod pro budící vinutí, bez kterého dynamo nedává výkon, pokud je ve funkci generátoru / zdroje, měl by být připojen ke stejnému vývodu (polaritně) jako šroub D (B). Offtopic: Tady se vlastně reguluje ten výkon dynama a proto tam je regulátor, který přibuzuje, nebo odbuzuje tímto vinutím dynamo - posílá do budícího vinutí více či méně proudu. Dynamo musí vždy dávat větší výkon než baterie, aby docházelo k nabíjení (dobíjení) a tím vše správně fungovalo, tzn. při malých otáčkách tam regulátor cpe hodně proudu, při vyšších otáčkách regulátor proud snižuje - odbuzuje dynamo, úbytek proudu v buzení kompenzují vyšší otáčky dynama. Z mé zkušenosti je v drtivé většině (98%) při dobíjení problém v regulátoru. Nahrazuji, kde to jen jde, elektronickými regulátory firmy AEV (schované do těla/obalu starého regulátoru). Závady dynama vidím snad jen ve špatných uhlících/špinavém komutátoru na rotoru, nebo přerušeným budícím vinutím což jsem jednou jedinkrát viděl a jen se "odlepilo" v pájeném spoji ve vstupu do dynama.

Pro roztočení jako motor by teoreticky mělo stačit zapojit jen hmotu / tělo dynama na baterii (-) a D (B) spojit s M svorkou/šroubem na baterii (+). Dynamo by se mělo roztočit na !! maximální !! otáčky, takže takto nechat opravdu jen vteřiny... ostatně pokud se pohne, je v pořádku.

Rada je bez záruky a nevztahují se na ní případné nároky na reklamaci zničeného dynama:)

#23: Re: dynamo Author: felmelLocation: Pardubice PostPosted: Mon Oct 19, 2020 4:34 pm
    ----
Pánové technici, co byste řekli na tohle??

#24: Re: dynamo Author: Jan75Location: Semily PostPosted: Mon Oct 19, 2020 9:24 pm
    ----
felmel wrote:
Pánové technici, co byste řekli na tohle??

Pěkná práce Smile radost pohledět! Ke mě do auta ale žádná elektronika (byť jen v nepatrném množství) nesmí...

#25: Re: dynamo Author: Berlingo PostPosted: Tue Oct 20, 2020 12:03 pm
    ----
Pokud se to povede 100% implementovat, tak paráda!

Ale ani já bych alternátor nevyužil. Na ježdění se standardními světly mi dynamo u mých veteránů stačí, žádnou další elektro výbavu vyžadující vyšší výkon dobíjení nemám :). Díky dynamu si užívám dlouhé výdrže akumulátoru. Honza

#26: Re: dynamo Author: felmelLocation: Pardubice PostPosted: Tue Oct 20, 2020 3:08 pm
    ----
Mechanicky už to implementované je tak z 80%. Ještě usazení předního ložiska do původního vika + řemenice. Jinak dárce před implementaci dával při odběru 120W 14,6V a do akumulátoru ještě přes 2,5A. To vše na zkušebním improvizovaném stavu (soustruh) při cca 2100 otáčkách. Spolehlivosti bych se nebál, vše jsou to snadno dostupné typizované hromadně vyráběné a používané díly. Např. Suzuki, Kubota...
Já to ale stejně beru hlavně jako konstrukční cvičení - udělej altík, aby byl zvenku k nerozeznání od dynama

#27: Re: dynamo Author: maisLocation: Plzeň PostPosted: Wed Oct 21, 2020 7:59 am
    ----
felmel: máš to hezké, je fajn, když má někdo na něco takové čas Smile

#28: Re: dynamo Author: stefan1959 PostPosted: Thu Oct 22, 2020 7:39 pm
    ----
Berlingo wrote:
Pokud se to povede 100% implementovat, tak paráda!

Ale ani já bych alternátor nevyužil. Na ježdění se standardními světly mi dynamo u mých veteránů stačí, žádnou další elektro výbavu vyžadující vyšší výkon dobíjení nemám :). Díky dynamu si užívám dlouhé výdrže akumulátoru. Honza
Prosím vysvetliť,ako súvisí dynamo s výdržou akumulatora a akú to má výhodu,ak si uvedomíme,že celý automobilový svet prešiel z dynama na alternátor?,U veterána je to pochopiteľné z dôvodu zachovania pôvodného stavu,ale ide o tú výdrž akumulátora.

#29: Re: dynamo Author: felmelLocation: Pardubice PostPosted: Fri Oct 23, 2020 9:57 am
    ----
Zřejmě proto, že dynamo nenabíjí vzhledem ke svému výrazně nižšímu celkovému výkonu, a tím pádem jeho přebytku pro potřeby dobíjení, akumulátor tak "agresívně".
Na druhou stranu aspoň zaručeně s mohutnou rezervou dobíjí i při plném využití standardních spotřebičů vozidla.
Odběr ve Wattech (přibližně - za chybný odhad se omlouvám):
- hlavní světla 2x 45 = 90
- zadní světla + SPZ 4x 5 = 20
- parkovačky přední 2x 5 = 10
- motorek stěračů 1x 25 = 25
- motorek topení 1x 25 = 25
- osvětlení přístrojů 4x 3 = 12
- zapalování 1x 30 = 30
Tedy celkem cca 190W, počítány v to spotřebiče, u kterých se předpokládá dlouhodobý či trvalý souběžný provoz.
Originální dynamo má špičkový(!) výkon 200W a na ten je také nastaven jeho regulátor, bránící m. j. výkonovému přetížení. Pro akumulátor toho tedy ani při maximálních otáčkách motoru i dynama moc nezbyde, ani při ne-topení a ne-stírání. Navíc dynamo prakticky stále jede ve špičkovém režimu svého zatížení.
Pokud je tedy akumulátor vůbec dobíjen, tak jen velmi mírně.
Alternátor dá výkon minimálně 400W (= cca 30A, a to se držím při zdi), to jest dvojnásobek, i více. Navíc s jinou otáčkovou zatěžovací charakteristikou, tzv. tvrdší (= zjednodušeně velikost výkonu méně závisí na otáčkách, resp. již od nižších otáček dává větší % svého výkonu, než dynamo). Zvláště vybitý akumulátor tedy, při značném přebytku výkonu alternátoru, dostává velké nabíjecí proudy, dané pouze velikostí jeho okamžitého vnitřního odporu Ri a nastaveného pracovního napětí alternátoru, který ho jako tvrdý zdroj drží na cca 14,6 V. Vnitřní odpor vybitého akumulátoru je "nejvyšší", a proto dostává proudově víc do těla...
Tedy dobíjecí proudy jsou značně vyšší, než od dynama. A jak je známo, vyšší nabíjecí proudy akumulátoru nepřispívají k jejich životnosti.
Takhle to vidím já - a sorry za román.

#30: Re: dynamo Author: maisLocation: Plzeň PostPosted: Fri Oct 23, 2020 6:44 pm
    ----
berlingo: s našimi děsnými nájezdy za hezkého počasí jde o akademickou diskusi (stejně má řada z nás baterky na udržovacích nabíječkách), ve chvíli, kdy se bude jezdit celoročně a často startovat atd, tak je pro baterku lepší alternátor proč? Protože vždy je přebytek výkonu a nebude docházet k podbíjení v časovém okně - to je to, co startovací baterka nesnáší, je postavena na to, aby unesla vysoké C pro krátký pulz při startování a zároveň je možné baterii dobíjet rychle tak, aby její napětí neklesalo pod ~12V naprázdno. Samozřjemě i baterka se čase vyvíjela, takže pokud někdo použi konstrukci na dynamo a dal jí napít z alternátoru, tak šla, to samé dnešní start stop baterka nerada klasické dobíjení z alternátoru

#31: Re: dynamo Author: RandyII PostPosted: Mon Oct 26, 2020 3:28 pm
    ----
felmel wrote:
Pánové technici, co byste řekli na tohle??

Tak vidím, že se zabýváme stejnou problematikou současně. Akorát já se pokouším implatntovat pouze 45A alternátor. Jak si prosím vyřešil tělo altíku ? Musel si ho zmenšovat nebo ti vleze do obalu dynama ?

#32: Re: dynamo Author: RandyII PostPosted: Mon Oct 26, 2020 3:30 pm
    ----
Nevšiml jsem si že obal alternátoru už upravený je , výstupky na šrouby jsou fuč Very Happy

#33: Re: dynamo Author: felmelLocation: Pardubice PostPosted: Mon Oct 26, 2020 6:12 pm
    ----
Přední víko zůstává z dynama, vč. ložiska, hřídel je mírně prodloužený a upravený na prům. 17.
Možná by bylo jednodušší, než upravovat zadní víko z altíku, udělat do obalu dynama nové. Ta úprava zadního víka alternátoru je dost pakárna, není to moc za co chytit, aby se zachovala souosost, a celý odlitek je jak z makového květu.
Dokonce jsem vyřešil, i jak se zbavit toho nadbytečného třetího drátu z alternátoru a fungovala kontrolka. Vývody tedy budou pouze dva, přes originální dynamové šrouby. Zvenku nebude poznat vůbec nic (pokud tedy nebude potřeba menší řemenice...).

#34: Re: dynamo Author: Berlingo PostPosted: Thu Oct 29, 2020 1:50 pm
    ----
Je mi jasné, že pokud se s autem jezdí denně za jakéhokoliv počasí, je lepší alternátor. Při našich "letních" cestách často stírače nezapneme a motorek topení pouze, pokud chci otestovat, jestli ještě funguje :). Ohledně baterky bych to nenapsal lépe Smile .
Jinak opakuji, práce hezká, obecně mám rád úpravy, které nejsou vidět, ale zvyšují požitek z jízdy (spojka, převodka řízení …). Honza

#35: Re: dynamo Author: felmelLocation: Pardubice PostPosted: Wed Nov 18, 2020 11:10 am
    ----
A hotovo k montáži.

#36: Re: dynamo Author: RosťaLocation: Tlučná PostPosted: Thu Nov 19, 2020 8:31 pm
    ----
Laughing vypadá to dobře, ale chtělo by to nějakou průmyslovější výrobu. Nedokážu si tu přestavbu dělat v garáži vůbec představit.

#37: Re: dynamo Author: maisLocation: Plzeň PostPosted: Thu Nov 19, 2020 8:40 pm
    ----
felmel wrote:
A hotovo k montáži.
Krásné to máš Smile pošleš taky naměřené hodnoty v běhu ? Smile

#38: Re: dynamo Author: stefan1959 PostPosted: Thu Nov 19, 2020 11:50 pm
    ----
Z tých fotiek sa toho veľa človek nedozvie.Chcelo by to viac podrobností,teda pokiaľ to nie je výrobné tajomstvo.Napadá ma predĺženie hriadele,upevnenie cievok vinutia statora.

#39: Re: dynamo Author: z6hurvinek PostPosted: Fri Nov 20, 2020 7:52 am
    ----
Úžasná práce. Teď ještě prosím odpověď na otázky:
1. Co jsi použil za alternátor - nějak to tu nevidím?
2. Jaká je cena úpravy když by ti někdo dal altík i starý dynamo?
3. Je možno že to budeš dělat i pro cizí - možno si to u tebe objednat?
4. Pokud to nebudeš dělat pro cizí nějak to tu sepsat podrobně? Výkresy úprav, nakupované součástky atd...?
Děkuji

#40: Re: dynamo Author: felmelLocation: Pardubice PostPosted: Fri Nov 20, 2020 11:32 am
    ----
K realizaci mě přiměl náhodný objev podobného výrobku, na kterém má hned několik firem založen svůj business.
Zde jde ale o kompletní novovýrobu, založenou na alternátoru Bosch, používaném v nepřeberné řadě vozidel již od konce 80. let. Z reakcí na podobné výrobky v zahraničních diskuzních fórech jsem se utvrdil v názoru, že to skutečně spolehlivě funguje. Navíc i s dynamovým (obecně větším) průměrem řemenice - u některých, zejména amerických či anglických aut je ze zadního víka dynama vyveden vývod na otáčkoměr, tedy převodový poměr motor-dynamo nelze měnit. Bohužel komponenty jsou pro dynamo PAL nepoužitelné pro svoje rozměry.
Vytkl jsem si za cíl aplikovat alternátor do stávajícího dynama PAL 200W s těmito záměry:
- použít v maximální možné míře hromadně vyráběné a za rozumné ceny běžně dostupné základní komponenty (rotor, stator, usměrňovač, regulátor, kartáče) a z toho nic nevyrábět; tím dosáhnout maximální možné míry elektrické spolehlivosti
- vše aplikovat do stávajícího dynama tak, aby zvenku ani v elektroinstalaci nebylo "nic" poznat
- eliminovat tepelné zásahy (svařování...) do dílů stávajícího dynama - teoreticky aby šlo o vratnou změnu
- mechanické provedení řešit s cílem největší možné minimalizace rizika vzniku mechanické závady
Nebylo to věru jednoduché, ale jak to nakonec dopadlo (z asi pochopitelných důvodů si dovolím neodtajnit některé detaily - případný šťoural se některých z nich ale hledáním ve virtuální realitě může dopátrat :D) :
- všechny elektrické části splňují vytyčené požadavky bez výjimky (dostupnost i na českém trhu), jen byly trochu jinak poskládány z prostorových důvodů, nebylo do nich nijak zasahováno
- nic nebylo svařováno
- mechanicky je zcela zachováno přední víko i s ložiskem původního rozměru (doplněno jeho axiální zajištění), ve kterém se otáčí nový rotor s osazeným nástavkem hřídele pro montáž původní řemenice PAL
- vnitřní elektrické a další nehybné součásti alternátoru jsou pouze vloženy a mechanicky zajištěny v původním mírně vratně upraveném pouzdru dynama
- zadní konec rotoru se otáčí v upraveném víku a originál ložisku, které patří k alternátoru a je zabudováno do pouzdra PAL
- za zadního víka dynama byly odstraněny kartáče a jejich přinýtované držáky (asi nejnásilnější a téměř nevratný zásah), do jejich místa je zabudován regulátor
- elektrické zapojení je řešeno tak, že využívá původní vývody (šroub M6 silový vývod, šroub M5 pro buzení)
- z vnějšího pohledu na hotový kus se změnilo pouze to, že v zadním víku jsou v zapuštěných osmi otvorech prům. 10 mm místo hlaviček nýtu v šesti díry, v dalším je zvenku vidět hlava šroubu M4 a poslední je uzavřen zevnitř šroubem M4; jinak nic
- v elektrickém zapojení je nutno ukostřit mínus pól(!!) AKU, namísto původního relé je pouze atrapa, zapojení vodičů zůstává s jednou drobnou změnou - vodič od kontrolky dobíjení přijde z "D" na "M", jinak se nemění nic
Zatím byly realizovány dva kusy, vlivem postupného vývoje mírně odlišné, ale ve výsledku nerozeznatelné.
Zkoušky a jejich výsledek:
Zatím neproběhla zkouška na autě (asi až na jaře), ale každý z obou kusů má naběháno cca 1 hodinu pod zátěží na improvizovaném zkušebním stavu ze soustruhu (držák dynama v nožové hlavě, řemen přehozený přes univerzálku) s těmito závěry:
- kontrolka zhasínala (= alternátor je interně nabuzen) téměř vzápětí po roztočení, otáčky jsem neměl možnost nijak změřit
- při cca 1500 ot/min (měřeno na hřídeli dynama příložným mechanickým otáčkoměrem) při proměnné zátěži od samotného akumulátoru až po 125W udržuje na akumulátoru stále stejné napětí - jeden kus cca 14,2, druhý 14,5 V, asi jinak nastavený elektronický regulátor; měření dobíjecího proudu - nula až 120W do zátěže + dobíjecí proud do AKU cca 2A přibližně stále konstantní. Tyhle výsledky byly naprosto shodné (a není jediný důvod, aby byly jiné) s měřením na originálním alternátoru před implementací.
- velmi mě zajímal ohřev; po hodinovém provozu se zátěží 120W + AKU, bez ofuku vrtulí ventilátoru chladiče, jen s autonomní ventilací, se vše zahřívalo jen velmi mírně, teplotu jsem opět neměřil, ale pocitově tak max. 40 - 45°C na plášti v místě statorového vinutí, vnitřní oboustranná ventilace na rotoru i ventilátorek řemenice vyvolávají znatelné intenzivní proudění v předním i zadním prostoru, elektronika se nezahřívala prakticky vůbec, jen mírně diody.

Závěr - náklady atd.:
- vymyslet to smysluplně a funkčně nebylo nejjednodušší (omlouvám se - moje know-how Idea ), ale naopak "nejdražší"!
- v garáži na ponku se to celé udělat nedá Laughing
- soubor alternátorových dílů - cena může být různá; od cca 2500,- Kč za hromadně vyráběné tzv. "replacement - no-name" celosvětově vyráběné součásti, které jsem použil, až přes cca 5000,- Kč za značkové Bosch (jestli to taky není ale jenom přeštítkovaná Čína Evil or Very Mad , neměl jsem v ruce), výběr je celkem široký.
- další potřebné normalizované subdodávky (zapouzdřená ložiska běžné kvality, ne SKF, povrchová úprava zinkováním, spojovací materiál, vodiče a další drobnosti, hutní polotovary na výrobu...) max. do 500,- Kč/kus
- čistění, rozložení a další čištění původního dynama (ve finále asi největší opruz), strojní a ruční výroba nových potřebných dílů + úprava dílů z původního dynama, montáž, výroba falešného relé z nějaké trosky, odzkoušení... tak v součtu minimálně 15 až 20 hodin práce/kus + amortizace strojů a nástrojů Wink
- z toho lze dovodit výsledné finanční náklady jak materiálové, tak za práci v cenách obvyklých, při dolní hranici se držících
Asi by principiálně nebyl problém to zopakovat "na vlastní nebezpečí" na dalších kusech, jako konstruktér a realizátor v tom fakt žádná velká rizika nevidím, výrobní dokumentace existuje. Je nutno počítat (není to vada, ale vlastnost) ale s tím, že při zachování původní řemenice to nebude dobíjet při volnoběhu. To ovšem nemohou umět ani ty profesionální zahraniční výrobky. Menší neorigo řemenice a úměrně kratší řemen by tuto situaci řešila.



-> Oktávky

All times are GMT + 1 Hour

Go to page Previous  1, 2, 3  Next  :| |:
Page 2 of 3