Main Menu
Uživatelé
Welcome Anonymous
Membership:
Latest: milan.hnevnice
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 3596
People Online:
Members: 0
Visitors: 8
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:No staff members are online!
Select Language
Kalendář akcí
|
Fórum › Octavia Forum › Oktávky › dynamo
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Rosťa
SPARTAKOVEC
Joined: Mar 05, 2007 Posts: 512 Location: Tlučná |
Posted: Sun Jul 01, 2018 4:31 am Post subject: Re: dynamo |
|
|
mám 1 dotaz k dynamu: nemohu si vzpomenout, jak se má zapojit (kostra, slabý šroub,silný šroub), aby se samo roztočilo, když ho potřebuji zkontrolovat
|
|
Back to top |
|
speedy
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC
Joined: Mar 30, 2004 Posts: 606 Location: Vrchlabí |
Posted: Sun Jul 01, 2018 1:43 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
Kostra - hmota, klec dynama na jeden pól baterie
Silný šroub D ( nebo B) - druhý pól baterie
Slabý šroub M - je vývod pro budící vinutí, bez kterého dynamo nedává výkon, pokud je ve funkci generátoru / zdroje, měl by být připojen ke stejnému vývodu (polaritně) jako šroub D (B). Offtopic: Tady se vlastně reguluje ten výkon dynama a proto tam je regulátor, který přibuzuje, nebo odbuzuje tímto vinutím dynamo - posílá do budícího vinutí více či méně proudu. Dynamo musí vždy dávat větší výkon než baterie, aby docházelo k nabíjení (dobíjení) a tím vše správně fungovalo, tzn. při malých otáčkách tam regulátor cpe hodně proudu, při vyšších otáčkách regulátor proud snižuje - odbuzuje dynamo, úbytek proudu v buzení kompenzují vyšší otáčky dynama. Z mé zkušenosti je v drtivé většině (98%) při dobíjení problém v regulátoru. Nahrazuji, kde to jen jde, elektronickými regulátory firmy AEV (schované do těla/obalu starého regulátoru). Závady dynama vidím snad jen ve špatných uhlících/špinavém komutátoru na rotoru, nebo přerušeným budícím vinutím což jsem jednou jedinkrát viděl a jen se "odlepilo" v pájeném spoji ve vstupu do dynama.
Pro roztočení jako motor by teoreticky mělo stačit zapojit jen hmotu / tělo dynama na baterii (-) a D (B) spojit s M svorkou/šroubem na baterii (+). Dynamo by se mělo roztočit na !! maximální !! otáčky, takže takto nechat opravdu jen vteřiny... ostatně pokud se pohne, je v pořádku.
Rada je bez záruky a nevztahují se na ní případné nároky na reklamaci zničeného dynama:)
|
|
Back to top |
|
felmel
SPARTAKOVEC
Joined: Sep 06, 2004 Posts: 869 Location: Pardubice |
Posted: Mon Oct 19, 2020 4:34 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
Pánové technici, co byste řekli na tohle??
Description: |
|
Filesize: |
29.94 KB |
Viewed: |
358 Time(s) |
|
|
|
Back to top |
|
Jan75
SPARTAKOVEC
Joined: Jan 29, 2011 Posts: 259 |
Posted: Mon Oct 19, 2020 9:24 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
felmel wrote: |
Pánové technici, co byste řekli na tohle?? |
Pěkná práce radost pohledět! Ke mě do auta ale žádná elektronika (byť jen v nepatrném množství) nesmí...
_________________ Dřív ten benzin stejně voněl líp!!
|
|
Back to top |
|
Berlingo
SPARTAKOVEC
Joined: Oct 15, 2009 Posts: 492 |
Posted: Tue Oct 20, 2020 12:03 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
Pokud se to povede 100% implementovat, tak paráda!
Ale ani já bych alternátor nevyužil. Na ježdění se standardními světly mi dynamo u mých veteránů stačí, žádnou další elektro výbavu vyžadující vyšší výkon dobíjení nemám :). Díky dynamu si užívám dlouhé výdrže akumulátoru. Honza
|
|
Back to top |
|
felmel
SPARTAKOVEC
Joined: Sep 06, 2004 Posts: 869 Location: Pardubice |
Posted: Tue Oct 20, 2020 3:08 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
Mechanicky už to implementované je tak z 80%. Ještě usazení předního ložiska do původního vika + řemenice. Jinak dárce před implementaci dával při odběru 120W 14,6V a do akumulátoru ještě přes 2,5A. To vše na zkušebním improvizovaném stavu (soustruh) při cca 2100 otáčkách. Spolehlivosti bych se nebál, vše jsou to snadno dostupné typizované hromadně vyráběné a používané díly. Např. Suzuki, Kubota...
Já to ale stejně beru hlavně jako konstrukční cvičení - udělej altík, aby byl zvenku k nerozeznání od dynama
|
|
Back to top |
|
mais
SPARTAKOVEC
Joined: May 26, 2009 Posts: 551 Location: Plzeň |
Posted: Wed Oct 21, 2020 7:59 am Post subject: Re: dynamo |
|
|
felmel: máš to hezké, je fajn, když má někdo na něco takové čas
_________________ Největším požitkem motoristovým jest jízda krásnou krajinou otevřeným vozem.
|
|
Back to top |
|
stefan1959
SPARTAKOVEC aspirant
Joined: Oct 20, 2013 Posts: 28 |
Posted: Thu Oct 22, 2020 7:39 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
Berlingo wrote: |
Pokud se to povede 100% implementovat, tak paráda!
Ale ani já bych alternátor nevyužil. Na ježdění se standardními světly mi dynamo u mých veteránů stačí, žádnou další elektro výbavu vyžadující vyšší výkon dobíjení nemám :). Díky dynamu si užívám dlouhé výdrže akumulátoru. Honza |
Prosím vysvetliť,ako súvisí dynamo s výdržou akumulatora a akú to má výhodu,ak si uvedomíme,že celý automobilový svet prešiel z dynama na alternátor?,U veterána je to pochopiteľné z dôvodu zachovania pôvodného stavu,ale ide o tú výdrž akumulátora.
|
|
Back to top |
|
felmel
SPARTAKOVEC
Joined: Sep 06, 2004 Posts: 869 Location: Pardubice |
Posted: Fri Oct 23, 2020 9:57 am Post subject: Re: dynamo |
|
|
Zřejmě proto, že dynamo nenabíjí vzhledem ke svému výrazně nižšímu celkovému výkonu, a tím pádem jeho přebytku pro potřeby dobíjení, akumulátor tak "agresívně".
Na druhou stranu aspoň zaručeně s mohutnou rezervou dobíjí i při plném využití standardních spotřebičů vozidla.
Odběr ve Wattech (přibližně - za chybný odhad se omlouvám):
- hlavní světla 2x 45 = 90
- zadní světla + SPZ 4x 5 = 20
- parkovačky přední 2x 5 = 10
- motorek stěračů 1x 25 = 25
- motorek topení 1x 25 = 25
- osvětlení přístrojů 4x 3 = 12
- zapalování 1x 30 = 30
Tedy celkem cca 190W, počítány v to spotřebiče, u kterých se předpokládá dlouhodobý či trvalý souběžný provoz.
Originální dynamo má špičkový(!) výkon 200W a na ten je také nastaven jeho regulátor, bránící m. j. výkonovému přetížení. Pro akumulátor toho tedy ani při maximálních otáčkách motoru i dynama moc nezbyde, ani při ne-topení a ne-stírání. Navíc dynamo prakticky stále jede ve špičkovém režimu svého zatížení.
Pokud je tedy akumulátor vůbec dobíjen, tak jen velmi mírně.
Alternátor dá výkon minimálně 400W (= cca 30A, a to se držím při zdi), to jest dvojnásobek, i více. Navíc s jinou otáčkovou zatěžovací charakteristikou, tzv. tvrdší (= zjednodušeně velikost výkonu méně závisí na otáčkách, resp. již od nižších otáček dává větší % svého výkonu, než dynamo). Zvláště vybitý akumulátor tedy, při značném přebytku výkonu alternátoru, dostává velké nabíjecí proudy, dané pouze velikostí jeho okamžitého vnitřního odporu Ri a nastaveného pracovního napětí alternátoru, který ho jako tvrdý zdroj drží na cca 14,6 V. Vnitřní odpor vybitého akumulátoru je "nejvyšší", a proto dostává proudově víc do těla...
Tedy dobíjecí proudy jsou značně vyšší, než od dynama. A jak je známo, vyšší nabíjecí proudy akumulátoru nepřispívají k jejich životnosti.
Takhle to vidím já - a sorry za román.
|
|
Back to top |
|
mais
SPARTAKOVEC
Joined: May 26, 2009 Posts: 551 Location: Plzeň |
Posted: Fri Oct 23, 2020 6:44 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
berlingo: s našimi děsnými nájezdy za hezkého počasí jde o akademickou diskusi (stejně má řada z nás baterky na udržovacích nabíječkách), ve chvíli, kdy se bude jezdit celoročně a často startovat atd, tak je pro baterku lepší alternátor proč? Protože vždy je přebytek výkonu a nebude docházet k podbíjení v časovém okně - to je to, co startovací baterka nesnáší, je postavena na to, aby unesla vysoké C pro krátký pulz při startování a zároveň je možné baterii dobíjet rychle tak, aby její napětí neklesalo pod ~12V naprázdno. Samozřjemě i baterka se čase vyvíjela, takže pokud někdo použi konstrukci na dynamo a dal jí napít z alternátoru, tak šla, to samé dnešní start stop baterka nerada klasické dobíjení z alternátoru
_________________ Největším požitkem motoristovým jest jízda krásnou krajinou otevřeným vozem.
|
|
Back to top |
|
RandyII
SPARTAKOVEC
Joined: Jan 22, 2015 Posts: 124 |
Posted: Mon Oct 26, 2020 3:28 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
felmel wrote: |
Pánové technici, co byste řekli na tohle?? |
Tak vidím, že se zabýváme stejnou problematikou současně. Akorát já se pokouším implatntovat pouze 45A alternátor. Jak si prosím vyřešil tělo altíku ? Musel si ho zmenšovat nebo ti vleze do obalu dynama ?
|
|
Back to top |
|
RandyII
SPARTAKOVEC
Joined: Jan 22, 2015 Posts: 124 |
Posted: Mon Oct 26, 2020 3:30 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
Nevšiml jsem si že obal alternátoru už upravený je , výstupky na šrouby jsou fuč
|
|
Back to top |
|
felmel
SPARTAKOVEC
Joined: Sep 06, 2004 Posts: 869 Location: Pardubice |
Posted: Mon Oct 26, 2020 6:12 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
Přední víko zůstává z dynama, vč. ložiska, hřídel je mírně prodloužený a upravený na prům. 17.
Možná by bylo jednodušší, než upravovat zadní víko z altíku, udělat do obalu dynama nové. Ta úprava zadního víka alternátoru je dost pakárna, není to moc za co chytit, aby se zachovala souosost, a celý odlitek je jak z makového květu.
Dokonce jsem vyřešil, i jak se zbavit toho nadbytečného třetího drátu z alternátoru a fungovala kontrolka. Vývody tedy budou pouze dva, přes originální dynamové šrouby. Zvenku nebude poznat vůbec nic (pokud tedy nebude potřeba menší řemenice...).
|
|
Back to top |
|
Berlingo
SPARTAKOVEC
Joined: Oct 15, 2009 Posts: 492 |
Posted: Thu Oct 29, 2020 1:50 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
Je mi jasné, že pokud se s autem jezdí denně za jakéhokoliv počasí, je lepší alternátor. Při našich "letních" cestách často stírače nezapneme a motorek topení pouze, pokud chci otestovat, jestli ještě funguje :). Ohledně baterky bych to nenapsal lépe .
Jinak opakuji, práce hezká, obecně mám rád úpravy, které nejsou vidět, ale zvyšují požitek z jízdy (spojka, převodka řízení …). Honza
|
|
Back to top |
|
felmel
SPARTAKOVEC
Joined: Sep 06, 2004 Posts: 869 Location: Pardubice |
Posted: Wed Nov 18, 2020 11:10 am Post subject: Re: dynamo |
|
|
A hotovo k montáži.
Description: |
|
Filesize: |
35.36 KB |
Viewed: |
259 Time(s) |
|
Description: |
|
Filesize: |
39.38 KB |
Viewed: |
247 Time(s) |
|
|
|
Back to top |
|
Rosťa
SPARTAKOVEC
Joined: Mar 05, 2007 Posts: 512 Location: Tlučná |
Posted: Thu Nov 19, 2020 8:31 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
vypadá to dobře, ale chtělo by to nějakou průmyslovější výrobu. Nedokážu si tu přestavbu dělat v garáži vůbec představit.
|
|
Back to top |
|
mais
SPARTAKOVEC
Joined: May 26, 2009 Posts: 551 Location: Plzeň |
Posted: Thu Nov 19, 2020 8:40 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
felmel wrote: |
A hotovo k montáži. |
Krásné to máš pošleš taky naměřené hodnoty v běhu ?
_________________ Největším požitkem motoristovým jest jízda krásnou krajinou otevřeným vozem.
|
|
Back to top |
|
stefan1959
SPARTAKOVEC aspirant
Joined: Oct 20, 2013 Posts: 28 |
Posted: Thu Nov 19, 2020 11:50 pm Post subject: Re: dynamo |
|
|
Z tých fotiek sa toho veľa človek nedozvie.Chcelo by to viac podrobností,teda pokiaľ to nie je výrobné tajomstvo.Napadá ma predĺženie hriadele,upevnenie cievok vinutia statora.
|
|
Back to top |
|
z6hurvinek
SPARTAKOVEC
Joined: Sep 13, 2011 Posts: 407 |
Posted: Fri Nov 20, 2020 7:52 am Post subject: Re: dynamo |
|
|
Úžasná práce. Teď ještě prosím odpověď na otázky:
1. Co jsi použil za alternátor - nějak to tu nevidím?
2. Jaká je cena úpravy když by ti někdo dal altík i starý dynamo?
3. Je možno že to budeš dělat i pro cizí - možno si to u tebe objednat?
4. Pokud to nebudeš dělat pro cizí nějak to tu sepsat podrobně? Výkresy úprav, nakupované součástky atd...?
Děkuji
|
|
Back to top |
|
felmel
SPARTAKOVEC
Joined: Sep 06, 2004 Posts: 869 Location: Pardubice |
Posted: Fri Nov 20, 2020 11:32 am Post subject: Re: dynamo |
|
|
K realizaci mě přiměl náhodný objev podobného výrobku, na kterém má hned několik firem založen svůj business.
Zde jde ale o kompletní novovýrobu, založenou na alternátoru Bosch, používaném v nepřeberné řadě vozidel již od konce 80. let. Z reakcí na podobné výrobky v zahraničních diskuzních fórech jsem se utvrdil v názoru, že to skutečně spolehlivě funguje. Navíc i s dynamovým (obecně větším) průměrem řemenice - u některých, zejména amerických či anglických aut je ze zadního víka dynama vyveden vývod na otáčkoměr, tedy převodový poměr motor-dynamo nelze měnit. Bohužel komponenty jsou pro dynamo PAL nepoužitelné pro svoje rozměry.
Vytkl jsem si za cíl aplikovat alternátor do stávajícího dynama PAL 200W s těmito záměry:
- použít v maximální možné míře hromadně vyráběné a za rozumné ceny běžně dostupné základní komponenty (rotor, stator, usměrňovač, regulátor, kartáče) a z toho nic nevyrábět; tím dosáhnout maximální možné míry elektrické spolehlivosti
- vše aplikovat do stávajícího dynama tak, aby zvenku ani v elektroinstalaci nebylo "nic" poznat
- eliminovat tepelné zásahy (svařování...) do dílů stávajícího dynama - teoreticky aby šlo o vratnou změnu
- mechanické provedení řešit s cílem největší možné minimalizace rizika vzniku mechanické závady
Nebylo to věru jednoduché, ale jak to nakonec dopadlo (z asi pochopitelných důvodů si dovolím neodtajnit některé detaily - případný šťoural se některých z nich ale hledáním ve virtuální realitě může dopátrat :D) :
- všechny elektrické části splňují vytyčené požadavky bez výjimky (dostupnost i na českém trhu), jen byly trochu jinak poskládány z prostorových důvodů, nebylo do nich nijak zasahováno
- nic nebylo svařováno
- mechanicky je zcela zachováno přední víko i s ložiskem původního rozměru (doplněno jeho axiální zajištění), ve kterém se otáčí nový rotor s osazeným nástavkem hřídele pro montáž původní řemenice PAL
- vnitřní elektrické a další nehybné součásti alternátoru jsou pouze vloženy a mechanicky zajištěny v původním mírně vratně upraveném pouzdru dynama
- zadní konec rotoru se otáčí v upraveném víku a originál ložisku, které patří k alternátoru a je zabudováno do pouzdra PAL
- za zadního víka dynama byly odstraněny kartáče a jejich přinýtované držáky (asi nejnásilnější a téměř nevratný zásah), do jejich místa je zabudován regulátor
- elektrické zapojení je řešeno tak, že využívá původní vývody (šroub M6 silový vývod, šroub M5 pro buzení)
- z vnějšího pohledu na hotový kus se změnilo pouze to, že v zadním víku jsou v zapuštěných osmi otvorech prům. 10 mm místo hlaviček nýtu v šesti díry, v dalším je zvenku vidět hlava šroubu M4 a poslední je uzavřen zevnitř šroubem M4; jinak nic
- v elektrickém zapojení je nutno ukostřit mínus pól(!!) AKU, namísto původního relé je pouze atrapa, zapojení vodičů zůstává s jednou drobnou změnou - vodič od kontrolky dobíjení přijde z "D" na "M", jinak se nemění nic
Zatím byly realizovány dva kusy, vlivem postupného vývoje mírně odlišné, ale ve výsledku nerozeznatelné.
Zkoušky a jejich výsledek:
Zatím neproběhla zkouška na autě (asi až na jaře), ale každý z obou kusů má naběháno cca 1 hodinu pod zátěží na improvizovaném zkušebním stavu ze soustruhu (držák dynama v nožové hlavě, řemen přehozený přes univerzálku) s těmito závěry:
- kontrolka zhasínala (= alternátor je interně nabuzen) téměř vzápětí po roztočení, otáčky jsem neměl možnost nijak změřit
- při cca 1500 ot/min (měřeno na hřídeli dynama příložným mechanickým otáčkoměrem) při proměnné zátěži od samotného akumulátoru až po 125W udržuje na akumulátoru stále stejné napětí - jeden kus cca 14,2, druhý 14,5 V, asi jinak nastavený elektronický regulátor; měření dobíjecího proudu - nula až 120W do zátěže + dobíjecí proud do AKU cca 2A přibližně stále konstantní. Tyhle výsledky byly naprosto shodné (a není jediný důvod, aby byly jiné) s měřením na originálním alternátoru před implementací.
- velmi mě zajímal ohřev; po hodinovém provozu se zátěží 120W + AKU, bez ofuku vrtulí ventilátoru chladiče, jen s autonomní ventilací, se vše zahřívalo jen velmi mírně, teplotu jsem opět neměřil, ale pocitově tak max. 40 - 45°C na plášti v místě statorového vinutí, vnitřní oboustranná ventilace na rotoru i ventilátorek řemenice vyvolávají znatelné intenzivní proudění v předním i zadním prostoru, elektronika se nezahřívala prakticky vůbec, jen mírně diody.
Závěr - náklady atd.:
- vymyslet to smysluplně a funkčně nebylo nejjednodušší (omlouvám se - moje know-how ), ale naopak "nejdražší"!
- v garáži na ponku se to celé udělat nedá
- soubor alternátorových dílů - cena může být různá; od cca 2500,- Kč za hromadně vyráběné tzv. "replacement - no-name" celosvětově vyráběné součásti, které jsem použil, až přes cca 5000,- Kč za značkové Bosch (jestli to taky není ale jenom přeštítkovaná Čína , neměl jsem v ruce), výběr je celkem široký.
- další potřebné normalizované subdodávky (zapouzdřená ložiska běžné kvality, ne SKF, povrchová úprava zinkováním, spojovací materiál, vodiče a další drobnosti, hutní polotovary na výrobu...) max. do 500,- Kč/kus
- čistění, rozložení a další čištění původního dynama (ve finále asi největší opruz), strojní a ruční výroba nových potřebných dílů + úprava dílů z původního dynama, montáž, výroba falešného relé z nějaké trosky, odzkoušení... tak v součtu minimálně 15 až 20 hodin práce/kus + amortizace strojů a nástrojů
- z toho lze dovodit výsledné finanční náklady jak materiálové, tak za práci v cenách obvyklých, při dolní hranici se držících
Asi by principiálně nebyl problém to zopakovat "na vlastní nebezpečí" na dalších kusech, jako konstruktér a realizátor v tom fakt žádná velká rizika nevidím, výrobní dokumentace existuje. Je nutno počítat (není to vada, ale vlastnost) ale s tím, že při zachování původní řemenice to nebude dobíjet při volnoběhu. To ovšem nemohou umět ani ty profesionální zahraniční výrobky. Menší neorigo řemenice a úměrně kratší řemen by tuto situaci řešila.
|
|
Back to top |
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum You cannot attach files in this forum You can download files in this forum
|
|