
Hlavní nabídka

SpartakyWiki: Vyhledávání

Uživatelé
 Vítejte Anonymous
Zápis:
 Poslední: Holda18
 Nový dnes: 0
 Nový včera: 1
 Celkem: 3301
Spartakovců on-line:
 Spartakovců: 1
 Návštěvníků: 36
 Bots: 0
 tým: 0
Členové on-line:On-line není žádný člen!

Vyberte si jazyk

Kalendář akcí
|
Fórum › Octavia Forum › Oktávky › Kardanová hřídel, kříže
Kardanová hřídel, kříže
Jdi na stránku 1, 2 Další |
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
CharlesBass
SPARTAKOVEC aspirant


Založen: Čvc 28, 2014 Příspěvky: 34 Bydliště: Banská Bystrica |
Zaslal: Po Srp 18, 2014 5:58 pm Předmět: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
No hledal sem ale nenašel. Respektive vedle u Spartaka dílčí témata. A i dokonce i tu knížku Andrt. No při vyndavání převodovky jsem zjistil, že kříž se neprotáčí hladce, ale že to "skáče". No samozřejmě je vymačkanej. Pohledal jsem v syslátech (nádherné to slovo! ) a našel tři, jeden evidentně nepoužitý. Tak jsem ho vymyl v benzinu, promazal a že ho pújdu namontovat, to jsem ovšem zjisil vúli na drážkování. Takže jsem tam namontoval znova namazanej starej kříž. Proč? - viz dále.
Při práci jsem vzpomínal na hodiny Automobilú a učitele, Machota se jmenoval a dokonce do školy denně dojížděl ve Spartaku (cca rok 2000) . No mezijiným mi vytanul jeho poznatek z dob ČKD, kdy nějaký lokomotívy měli snad mechanickej přenos či co, no každopádňe kardanama. A ty kardany, že měli tu nevýhodu a konstrukční nedostatek ten, že byli "v roviňe" tj, že ve výchozí poloze byl kardanúv křiž nečinný - to se projevovalo tak, že se vymačkávali jehličky do křížú a domečkú a při náhodném osové, pohybu to pak vibrovalo atp. No vyřešilo se to prej tak, že se vytočili ze silonu vložky místo jehliček a mimo občasného promazání se o kardankách nevědělo do konce životnosti lokomotiv.
No díky tomuto poznatku a mnoha automobilúm, pod kterýma jsme se válel, kde kardany nebyli v ose s výstupem z převodovky a zadní rozvodovkou sem pochopil, že to tak není ze srandy. Že mají ložiska v kardanu pracovat nejen ve chvílích vychýlení hřídele - což se u Octavie neděje, to občasné zahoupání motoru se mi nezdá tak velké. A že se tam nedávala pak hardyspojka z plezíru. A kdyby šla i dozadu, tak by tam byla, protože jestli je na svetě místo kam patří, tak je to určitě tam. Tam je výchylka tak minimální, že sem zvědavej až sundám zadní nápravu, jak to tam bude vypadat. Taky jsem se dočetl něco o tom, že se musí kvúli kardance vyndat motor... to opravdu nejde ven zadem ? ... noto snad je dobře abych věděl dopředu, jank by to zle dopadlo ....
No, takže se chci zeptat, co k (nejen) k zadnímu, zcela jistě nepromazávanému kříži (nejen nesmyslně použitému) mají místní praktici ?
|
|
Návrat nahoru |
 |
Rancher
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Založen: Led 13, 2004 Příspěvky: 8933 Bydliště: Brno |
|
Návrat nahoru |
 |
CharlesBass
SPARTAKOVEC aspirant


Založen: Čvc 28, 2014 Příspěvky: 34 Bydliště: Banská Bystrica |
Zaslal: Po Srp 18, 2014 8:37 pm Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Ježkovy oči, no to ještě, že se nemusí vyndávat čelní sklo Taže kvúli kardance motor, prevodovka, ale i zadní náprava ...to je hezký Dekuji za vizuální názornou ukázku a tím i za návod. Pokud by mi kardanka, po zřejmně zajímavém vyndavání nápravy narazila do tý stěny kufru, asi bych jí vzteky ohnul aby šla ven No ven ale pújde, nápravu budem muset dělat taky, teče kde múže ... motor už sme měli taky venku, teda hlavne kvúli přetesňení vany .. ale že ho budem muset vyndávat i kvúli tomuhle vynálezu... 
No to vymačkání křížú, to sem ještě nikde takhle nevidel, stejne jako vlastňe tuto koncepci ... třeba tatra má v rouře taky hřídele, ale nic nejsou kardany, tedy aspoň náklaďáky ... Ale stejně si myslím, že takový vložky z teflonu by možná obstály ...
|
|
Návrat nahoru |
 |
CharlesBass
SPARTAKOVEC aspirant


Založen: Čvc 28, 2014 Příspěvky: 34 Bydliště: Banská Bystrica |
Zaslal: Po Srp 18, 2014 8:44 pm Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Co se týče sesazení mrkev - drážky, to je mi jasný, zatím nemám ani jinou, abych ji vyzkoušel .. pak by se teprve řešilo, jestli by se dávali nový drážky na kardanku, co sem nekde vyčet, je to záležitost za 6-8tis i s vyvážením ... což je celkem ranec ... a jestli to nekdo dělá na slovensku .. no ale zatím o kardance nevíme ... tedy teď už ano, ale vibrace jsme nezaznamenali...
|
|
Návrat nahoru |
 |
Rancher
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Založen: Led 13, 2004 Příspěvky: 8933 Bydliště: Brno |
Zaslal: Út Srp 19, 2014 6:34 am Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
CharlesBass : |
Ježkovy oči, no to ještě, že se nemusí vyndávat čelní sklo Taže kvúli kardance motor, prevodovka, ale i zadní náprava ...to je hezký ... No to vymačkání křížú, to sem ještě nikde takhle nevidel, stejne jako vlastňe tuto koncepci ... třeba tatra má v rouře taky hřídele, ale nic nejsou kardany, tedy aspoň náklaďáky ... Ale stejně si myslím, že takový vložky z teflonu by možná obstály ... |
No, zase ta tragicky to nevidím. Zkus si vyndat převodovku na Hillmanovi atp. 
Zadní náprava se vyndavat NEMUSÍ. Ostatně ani kardan. Takže i přední sklo a měřák paliva můžou zůstat na svých místech Nech kardan tam a vyměň mu přední kříž. To je celý. Co funguje, nech fungovat 
Jestli nemáš vibrace, pak je pomoc výměnou kříže okamžitá. Zadní kříž se odpojit samozřejmě dá, ale taky to není operace, kterou bych musel dělat podruhé
To, co popisuješ jako "vymačkané, jsem na žádném vraku nikdy neviděl. Všechny moje vyvrakované kříže v syslátech by se daly na Aukru (po umytí) prodat jako nové ... jen je mi je líto je vyhodit. ale nový naštěstí taky pro sebe ještě mám.
BTW: Nemáš nějakou makro fotku devastace tech křížů?
Tekoucí zadní náprava se řeší po půlkách z pod auta a nemusíš se zespodu mordovat s celou tou tunou železa, se kterou stejně nebudeš nic dělat, tj. s diferákem. ...teda pokud nemáš montážní dílenské zdvižky atp 
Jen pár poznámek.
Přečti si Dílenskou příručku, je v této části dobře návodná.
Potřebuješ stahovák na zadní náboje. Většinou zde platí zásada, že kde nepomůže rána kladivem, pomúže rána ještě větší a ještě větším kladivem.
Bacha na levotočiivé a pravotočivé matice.
Budeš potřebovat nové silentbloky do ramen i péra! Průchodky do ramen a možná i vodící ložisko(a) Gufera. Možná i šrouby silentbloků. Možná i spodní silentbloky tlumičů.
Už vůbec Ti nepřeju, když zjistíš, že domečky ložisek jsou vydřené...
To vše se časem mění ve šrot a nejde použít zpátky.
Zadní náprava je docela slušná maturita.
Já ji napoprvé nesložil, přesto, že jsem makal přesně podle DP ... právě kvůli protáčení ložisek v domečcích.
A bacha na přesné respektování typu ložisek s axiální vůlí!!!
_________________ Myluju češťynu, uzené a spartaky.cz 
|
|
Návrat nahoru |
 |
ondra440
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Založen: Zář 04, 2006 Příspěvky: 1561 Bydliště: Výchdní Čechy |
Zaslal: Út Srp 19, 2014 7:41 am Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Do domečků zadních nábojů kol patří ložiska C3 s vyšší radiální vůlí ne axiální.
Rancher : |
...tak s tou druhou  |
|
|
Návrat nahoru |
 |
Ladis
SPARTAKOVEC


Založen: Kvě 06, 2011 Příspěvky: 102 Bydliště: Ostrava |
Zaslal: Út Srp 19, 2014 7:54 am Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
To se ty C3 ještě nějak dělí na radialní a axiální vůli ? Značí se to nějak ? Já zrovna složil nápravu s novýma ložiskama a kupoval jen C3, neřešil jsem ještě nějaké další dělení.
|
|
Návrat nahoru |
 |
Jan75
SPARTAKOVEC


Založen: Led 29, 2011 Příspěvky: 230 Bydliště: Semily |
Zaslal: Út Srp 19, 2014 8:26 am Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Zdravim Vás kolegové....
popíšu svoje zkušenosti s kardanem. Na autě (Felicii) jsem měl kardan s křížema na obou stranách, už to dost vibrovalo s dunivým zvukovým projevem. Unašeč v drážkách měl dost vůli a oba kříže byly zatuhlé jen v jedné prostřední poloze (to samé jak popisuje CharlesBass) byly vvymačkané a volné. Dal jsem tedy repasovaný a vyvážený kardan s hardy spojkou a novým křížem. Demontáž původního i montáž nového kardanu jsme dělali venku na rampě, tak že se zadní nápryva spustila pod auto, odpojila se zadní nosná příčka a též silntbloky pod zadním sedadlem. Potom jsme lehce přizvedli v zadu pod vnitřní hranou kufru karoserii tak vysoko, až šel kardan vytáhnout. Zdvihání jsem prováděl opatrně a sledoval tuhost karoserie. Přeci jenom ta střecha tam chybí, u Octvávie to musí být bez problému. Pomáhal mi při tom můj táta, který se na těchto autech vyučil v 60. letech v Mototechně.
Do teď mám najeto asi 7500 km s "novým" kardanem s hardy spojkou a zatim vše funguje jak mám. Při couvání je znát vliv hardy spojky, že ten záběr je o něco klidnější a měkčí....
_________________ Dřív ten benzin stejně voněl líp!!
|
|
Návrat nahoru |
 |
ondra440
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Založen: Zář 04, 2006 Příspěvky: 1561 Bydliště: Výchdní Čechy |
Zaslal: Út Srp 19, 2014 8:59 am Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Žádný další dělení není. C3 jsou ložiska s vyšší radiální vůlí tečka.
Rancher : |
... nojo, porád. Su stavař  |
|
|
Návrat nahoru |
 |
CharlesBass
SPARTAKOVEC aspirant


Založen: Čvc 28, 2014 Příspěvky: 34 Bydliště: Banská Bystrica |
Zaslal: Út Srp 19, 2014 9:11 pm Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Díky za odpovědi. No ono zcela určitě budem nápravu sundávat. Teče nejspíš gufero na unašeči kardanky a celkově potřebuje vygruntovat - což sem chtěl spojit s tím kardanem, že bysme ho vytáhli. No motor je až na pumpu přetěsňený, nekape, převodovku jsem kompletňe rozebral na atomy a taky přetěsnil, i tu hřídel spodní, dokonce i drážky unašeče, gufera, takže předpokládám, že to taky nepokape - využil jsem místních poznatkú.
To že ten kardan nejde zadem situaci jen komplikuje. No pokoukám se tu po nějakém kardan-servisu, kvúli těm drážkám. Má ňekdo představu, jak to dělaj ? Jako že vyroběj úplně nový díly o stejných rozměrech, či jen nová, trošku větší mrkev a případná úprava starých drážek, taky mě napadla i hříšná myšlenka tam dát drážky ze současnejch aut, prosťe to upíchnout, navařit nové a nazdar...
|
|
Návrat nahoru |
 |
CharlesBass
SPARTAKOVEC aspirant


Založen: Čvc 28, 2014 Příspěvky: 34 Bydliště: Banská Bystrica |
Zaslal: Čt Srp 21, 2014 4:54 pm Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Malý dotaz, unašeče na hadry-spojku jsou s 4° Š-1203 totožné ? Mám myšlenku, že by se to naroubovalo na tu Octávackou kardanku, za předpokladu, že seženu novou, či v dobrém stavu.
|
|
Návrat nahoru |
 |
Rancher
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Založen: Led 13, 2004 Příspěvky: 8933 Bydliště: Brno |
Zaslal: Čt Srp 21, 2014 5:07 pm Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Co vymýšlíš? 1203!
Stejný nejsou, ale Octavie měly přece svoje gumáky! Menší.
Na převodovce se musí přehodit konec (trojcípej) a kardanka ho má taky takovej. Ale přehodit to jde bez problémů. Tedy, když nepočítám boj o sundání toho konce převodovky... ale to je jen otázka nářadí.
A nezapomeň z tý gumy sundat tu kovovou pásku, kdyby tam byla.
_________________ Myluju češťynu, uzené a spartaky.cz 
|
|
Návrat nahoru |
 |
sagemcr
SPARTAKOVEC


Založen: Led 30, 2005 Příspěvky: 752 Bydliště: Praha 6 |
Zaslal: Čt Srp 21, 2014 6:58 pm Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
já to na spartaku mám gumové a mění se to hooodně blbě..
_________________ ---------červík----------- 1957 -------
--------Liduška---------- 1939 -------
---------Funík------------ 1998 -------
--------Zeleňák---------- 1999 -------
|
|
Návrat nahoru |
 |
rasťo67
V záběhu


Založen: Lis 16, 2009 Příspěvky: 15 Bydliště: Sliač okres Zvolen |
Zaslal: Ne Zář 07, 2014 9:38 am Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Ja som mal problem s hlučnosťou a vybraciami z okolia kardanu.Kardan pri rekonštrukcii oktavky bol prehliadnuty a bol bez chyby.žial nevenoval som pozornosť silentbloku vo vnutri kardanky pod hardy spojkou.A to bola pričina všetkych vybracii.Po veľkom skumaní som na to prišiel a miesto silentbloku som použil ocelove puzdro.Chvenie aj hluk sa stratil(ostal na malý moment pri rychlosti okolo 85km/h)škoda že som nezohnal pôvodny silent blok.Do šalok križa kardanu sa niekedy použival aj samomazny silon.Ten ale vyžadoval pravidelne mazanie,nedoporučoval by som ho na toto miesto použiť.P.S. Na Slovensku su 2 firmi opravujuce kardany-žilina a BA.žial nemaju pripravky na vyvaženie.
|
|
Návrat nahoru |
 |
Rancher
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Založen: Led 13, 2004 Příspěvky: 8933 Bydliště: Brno |
Zaslal: Út Zář 09, 2014 6:17 am Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Rasťo, na to, proč píší Slováci vybrácie, keď to nikto nevyberá, iba to vibruje, se neptám, ale jaký máš "silentblok vo vnutri kardanky pod hardy spojkou"?
Fakt netuším o čem je řeč. Možná je to tím, že jsem měl rozebraného na atomy Spartaka, a ne Octavii ?
_________________ Myluju češťynu, uzené a spartaky.cz 
|
|
Návrat nahoru |
 |
felmel
SPARTAKOVEC


Založen: Zář 06, 2004 Příspěvky: 501 Bydliště: Pardubice |
Zaslal: Út Zář 09, 2014 8:03 am Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Y nechápu, ale ten silentblok asi ano. Středící pouzdro v nástavku (vidlici) kloubu, kam zapadá ta koule na matici výstupního hřídele převodovky, jsem i viděl s pryžovou mezivrstvou. 1203 už je měly (asi) jenom celokovové.
|
|
Návrat nahoru |
 |
jirkaz
SPARTAKOVEC aspirant


Založen: Kvě 29, 2004 Příspěvky: 43 Bydliště: Hluboká nad Vltavou |
Zaslal: Út Zář 09, 2014 9:04 am Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Y chápu, ale samomaznost silonu co se musí pravidelně mazat asi ne....
|
|
Návrat nahoru |
 |
rasťo67
V záběhu


Založen: Lis 16, 2009 Příspěvky: 15 Bydliště: Sliač okres Zvolen |
Zaslal: Po Zář 15, 2014 9:00 am Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Sorry ale vibracie sú naozaj mäkké,ale čo tam potom.Mám octaviu 61 a keďže nemám katalog z tohto roku tak som si nebol istý či to bolo vyliate gumou alebo to bol silentblok.Vkaždom pripade tam(v kardamovej rure)boli pozostatky gumy.Silon sa používal ako NáHRADA keď sa prebrúsili šalky na väčší rozmer.Obchodný nazov mal samomazný,ale bez mazania zadrel.Pri spravnom mazani a nie veľkých uhloch výkyvu vydržal dlho.(Kardan medzi rozvodovkami T4440)
|
|
Návrat nahoru |
 |
Jan75
SPARTAKOVEC


Založen: Led 29, 2011 Příspěvky: 230 Bydliště: Semily |
Zaslal: Út Lis 24, 2015 11:44 am Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
Ahoj, tak jsem byl v kardan-servisu Žilina, mají vyvažovačku s nástavci pro upnutí našeho kardanu i s kloubkama. Pan inženýr mě udělal přednášku o teorii vyvažování kardanů, ukázal dílnu a vyvažovačku, pak jsem byl u samotného vyvažování, nakonec kardan roztočili na 2000 ot/mni. abych viděl že je v klidu. Mají i skladem kloubky do našich kardanů, je to moderní výroba z Itálie.
Tolik moje poslední zkušenost s kardanem. Ještě až ho na jaře namontuju a vyzkouším.....
_________________ Dřív ten benzin stejně voněl líp!!
|
|
Návrat nahoru |
 |
Rancher
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Založen: Led 13, 2004 Příspěvky: 8933 Bydliště: Brno |
Zaslal: Út Lis 24, 2015 1:34 pm Předmět: Re: Kardanová hřídel, kříže |
|
|
..a cena?
BTW: Žilina je od Semil docela daleko
_________________ Myluju češťynu, uzené a spartaky.cz 
|
|
Návrat nahoru |
 |
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete hlasovat v tomto fóru Nemůžete připojovat soubory k tomuto fóru Můžete stahovat soubory z tohot fóra
|
|