Vítejte naSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
_TOGGLE
_TOGGLE Hlavní nabídka


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




_TOGGLE SpartakyWiki: Vyhledávání
 

_TOGGLE Uživatelé

Vítejte Anonymous

Přezdívka
Heslo

Zápis:
Poslední: MiMo
Nový dnes: 0
Nový včera: 0
Celkem: 3308

Spartakovců on-line:
Spartakovců: 0
Návštěvníků: 45
Bots: 0
tým: 0
Členové on-line:

On-line není žádný člen!

_TOGGLE Vyberte si jazyk

_TOGGLE Kalendář akcí

Fórum › Octavia Forum › Oktávky › Motorový olej
 FAQ   Hledat   Přihlásit, pro kontrolu soukromých zpráv   PřihlášeníPřihlášení
Motorový olej

Jdi na stránku Předchozí  1, 2
odeslat nové téma   Odpovědět na téma   _PRINTER    Obsah fóra Oktávky
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
ondra440
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Založen: Zář 04, 2006
Příspěvky: 1563
Bydliště: Výchdní Čechy
OdeslatZaslal: St Led 09, 2019 3:26 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Výskyt drobných šupinek kompozice v rozumném množství je normální. Za těch 70tis. km, co tem motor má vydržet od GO do GO se ten opotřebený ložiskový kov musí postupně někde nachytat...
Zobrazit informace o autorovi Galerie
Návrat nahoru
FOXX
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Založen: Led 18, 2017
Příspěvky: 24
OdeslatZaslal: St Led 09, 2019 5:09 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Myslím Ondřeji, že filtr při výměně oleje nikdo nekontroluje.
Proto jsme se zatím nedočkali jednoznačné odpovědi, jestli
má někdo podobný poznatek. Další otázka je jestli je to normální
opotřebení a pokud ne, tak čím je způsobeno. Pokud jde o olej, trochu jsem se tím zabýval a došel jsem k názoru, že je třeba používat olej určený pro
motory bez olejového filtru. Náš motor má sice filtr, ale většína oleje jde přímo do ložisek. Co se týče viskozity, ještě si nejsem jistý. Příliš hustý olej
může způsobit. že se nedostane v dostatečném množství tam kam má, například nahoru do vahadel.

Zobrazit informace o autorovi
Návrat nahoru
Rosťa
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Založen: Bře 05, 2007
Příspěvky: 487
Bydliště: Tlučná
OdeslatZaslal: St Led 09, 2019 5:36 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Ty šupinky se mi taká asi před 4 nebo 5ti lety objevily při jedné výměně oleje. Předtím ani potom už ne. Do dneška jezdím bez problémů.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat e-mail Galerie
Návrat nahoru
FOXX
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Založen: Led 18, 2017
Příspěvky: 24
OdeslatZaslal: St Led 09, 2019 5:54 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Díky kolegové"ondra440" a "Rosťa". Koneně něco konkrétního.
Zobrazit informace o autorovi
Návrat nahoru
rogalista
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Založen: Led 18, 2014
Příspěvky: 353
Bydliště: Podbořany
OdeslatZaslal: St Led 09, 2019 8:16 pm    Předmět: Re: Motorový olej

O motorových olejích tu byli napsané již celá slohová cvičení, ale pojem: "olej pro motory bez olejového filtru" - kde jsi na to FOXXi přišel? Šokován
Zobrazit informace o autorovi Galerie
Návrat nahoru
FOXX
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Založen: Led 18, 2017
Příspěvky: 24
OdeslatZaslal: St Led 09, 2019 8:38 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Například MOTUL Classic Oil SAE30 nebo SAE50, CASTROL XL30, XXL40 a další. U těchto olejů je přímo uvedeno, že jsou určené pro motory s nebo bez olejových filtrů. Jsou to jednorozsahové letní oleje jemně legované ( API SB).
Protože naše motory mají obtokový filtr, jde větší část oleje přímo do ložisek bez filtrace.

Zobrazit informace o autorovi
Návrat nahoru
rogalista
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Založen: Led 18, 2014
Příspěvky: 353
Bydliště: Podbořany
OdeslatZaslal: St Led 09, 2019 9:25 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Etiketa toho hodně snese....
Zobrazit informace o autorovi Galerie
Návrat nahoru
FOXX
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Založen: Led 18, 2017
Příspěvky: 24
OdeslatZaslal: St Led 09, 2019 9:45 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Už s touhle diskusí končím. Myslel jsem, že když je to "Fórum", budem tady věcně diskutovat. Díky za zkušenosti kolegů které se týkají výskytu stříbrných šupinek v olejovém filtru. Co se týče motorového oleje nechci tady psát "slohové cvičení". Já už jsem si to vyřešil.
Zobrazit informace o autorovi
Návrat nahoru
rogalista
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Založen: Led 18, 2014
Příspěvky: 353
Bydliště: Podbořany
OdeslatZaslal: Čt Led 10, 2019 8:07 am    Předmět: Re: Motorový olej

Nic ve zlém: Člověk se celý život učí - rád si rozšířím obzory v tom, jaký je rozdíl ve složení oleje dané specifikace pro motory bez filtru a s filtrem krom líbivého nápisu na etiketě. Smíšek
Zobrazit informace o autorovi Galerie
Návrat nahoru
DUB57
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Založen: Lis 14, 2009
Příspěvky: 750
Bydliště: Karlovy Vary
OdeslatZaslal: Čt Led 10, 2019 8:29 am    Předmět: Re: Motorový olej

Proč se asi tenkrát motory co jezdily na olej M6A,M4A atd. tehdy poplatný době dožily sotva cca 80 000 km?.Podívejte se do těchto motorů.Tak nevypadá ani diesel po 500 000km.V tomto příspěvku se každý z nás chtěl jen utvrdit, že právě ten jeho olej je nejlepší. Jezděte si na olej jaký je pro vás nejlepší .Vždy na téma oleje a benzín se strhne všude krvavá debata.
_________________
Mám Spartaka i když se tomu říká Oktávka
Zobrazit informace o autorovi Odeslat e-mail Galerie
Návrat nahoru
FOXX
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Založen: Led 18, 2017
Příspěvky: 24
OdeslatZaslal: Čt Led 10, 2019 11:13 am    Předmět: Re: Motorový olej

Přece jen mi to nedá a nezávazně se podělím o informace z německé wikipedie. U motorů bez účinné filtrace oleje se používají nelegované oleje.
Každý motor již po krátké době provozu vytváří v oleji nerozpustné cizí látky
jako např. kovové částice, zbytky po spalování, nasávaný prach, zbytky po stárnutí oleje samotného. Proto se intervaly výměny oleje pohybují mezi 1000 až 5000 km a při každé, nebo každé druhé výměně se demontuje olejová vana a vyčistí se od usazenin (olejového šlemu). Nelegovaný olej totiž
neobsahuje aditiva, které v legovaném zabraňují vzniku olejového šlemu. Při použití legovaného oleje se nežádoucí cizí látky vázané v oleji pravidelně pumpují do mazacího systému a způsobují opotřebení ložisek a válců. (U plnoprůtokového filtru se zachytí ve filtru). Ještě horší je to když aditivovaný olej obsahuje detergenty, které mají silný čistící účinek. Tím předchází u starých motorů často žádoucích a v konstrukci zohledněných zuhelnatělých
olejových usazenin, nebo rozpouští dosud vzniklé usazeniny, což může způsobit ucpání olejových kanálků a poškození motoru.
Tolik tedy teorie z německé wikipedie.
Mně z toho vyplývá, že vytvoření olejového šlemu, který na sebe váže nerozpustné látky a který se usadí na dně olejové vany je pro naše motory žádoucí. Problém je pouze v tom, že demontáž olejové vany při každé výměně oleje je u našich motorů trochu nepraktická.

Zobrazit informace o autorovi
Návrat nahoru
Jan75
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Založen: Led 29, 2011
Příspěvky: 230
Bydliště: Semily
OdeslatZaslal: Čt Led 10, 2019 11:15 am    Předmět: Re: Motorový olej

Tak je přeci jasný, že srovnávat motor ze 60.let a "dnešní" motor nemá cenu, co se týče nájezdu kilometrů. A rozhodně to není olejem, že když do "našeho" motoru budu lít super hyper Castrol magic formula, že motor bude uvnitř čistý a vydrží 200 tis. km.
Dávám kvalitní M6AD a po 50tis. km mám motor bez usazenin.
Je to hlavně o použitých materiálech, konstrukci, mazání-čištění a vůlích jak motážních ta provozních.
Jinak při každý výměně fitr. vložku po délce rozříznu a prohlížim, ale zatim jsem žádné šupinky otěru nezaznamenal. V loni jsem měnit těsnění mezi blokem a vanou, ani tam žádné šupinky nebyly. Víc poznatků nemám.

_________________
Dřív ten benzin stejně voněl líp!!
Zobrazit informace o autorovi
Návrat nahoru
GeorgePower
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Založen: Srp 27, 2010
Příspěvky: 697
Bydliště: Habartov
OdeslatZaslal: Čt Led 10, 2019 1:01 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Tak když už tady nový kolega FOXX tak fundovaně popsal tématiku olejů, mazání a filtrace, a zároveň očekává věcnou diskusi, pokusím se k tomuto tématu sdělit rovněž několik postřehů. Předesílám, že nejsem tribolog, ale o konstrukci spalovacích motorů něco málo vím.

Kolega píše, že - cituji "U motorů bez účinné filtrace oleje se používají nelegované oleje." A v tom je první jeho nedorozumnění, poněvadž motory "našich" vozidel filtraci oleje mají, a to dokonce účinnější, než tzv. plnoprůtokové filtry. Jde o to, že při použití tzv. obtokového filtru jde jistá část oleje skutečně bez filtrace rovnou do olejového systému, ale ta další část, která přes filtr prochází, je filtrována dokonce kvalitněji, než v případě plnoprůtokového filtru s papírovou vložkou. To znamená, že všechen olej je průběžně, postupně (a kvalitně) filtrován. O tom, že filtrace probíhá, svědčí koneckonců i ty nálezy šupinek ložiskové kompozice ve filtru (mimochodem v popisovaném rozsahu naprosto neškodných).

Dále jsme se dozvěděli, že "Tím (použitím aditivovaných olejů) předchází u starých motorů často žádoucích a v konstrukci zohledněných zuhelnatělých olejových usazenin". I v tomto případě si dovolím nesohlasit, poněvadž tvorba těchto usazenin určitě nebyla chtěná či žádoucí, nýbrž trpěná, tedy byl to výsledek tehdejšího stavu tribologie a (ne)kvality tehdejších olejů...

Dále jsme se dočetli, že "Při použití legovaného oleje se nežádoucí cizí látky vázané v oleji pravidelně pumpují do mazacího systému a způsobují opotřebení ložisek a válců. (U plnoprůtokového filtru se zachytí ve filtru)" To je sice asi pravda, ale jde také o velikost těchto částeček. Každý filtr má určitou filtrační schopnost, jinými slovy velikost částeček, které je schopen zachytit. Plnoprůtokové filtry s papírovou vložkou mají tuto filtrační schopnost horší, než plstěná vložka "našeho" olejového filtru. Druhým faktorem je množství (jakýchkoliv) částeček či obecně znečišťujících látek v olejové náplni - tvrdím, že s průměrným nájezdem km a periodou výměny oleje u veterána, a zároveň s předpokladem alespoň uspokojivého technického stavu motoru, bude těch částeček relativně málo.

Takže, já a mnozí další místní přispěvatelé se u "našich" motorů rozhodně přikláníme k použité aditivovaných (tzn. zušlechtěných) a detergenty (tedy čistící přísady) obsahujících olejů, např. zde již několikrát zmíněný M8AD 15W50. Při průměrném (minimálním) nájezdu se i tyto oleje beztak mění mnohem dříve, než by se teoreticky mohly (viz výše).

Pokud někdo chce v zájmu jakési originality používat oleje na úrovni před 60 lety, se vším (negativním!) co to sebou přináší, má jistě tu možnost...

Zobrazit informace o autorovi Galerie
Návrat nahoru
FOXX
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Založen: Led 18, 2017
Příspěvky: 24
OdeslatZaslal: Čt Led 10, 2019 1:57 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Kolego, nemusíš být tak ironický, jde přece o diskusi. Nikomu svůj názor nevnucuji. Nelegované, nebo jemně legované oleje nejsou oleje na úrovni
před 60-ti lety, ale vyrábí je v současné době renomované firmy CASTROL, MOTUL a jiné speciálně pro veterány. O nic nejde, používej třeba olej z friťáku.

Zobrazit informace o autorovi
Návrat nahoru
GeorgePower
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Založen: Srp 27, 2010
Příspěvky: 697
Bydliště: Habartov
OdeslatZaslal: Čt Led 10, 2019 2:25 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Tak pokud jste v mém příspěvku nalezl trochu ironie, je to Váš názor, na který máte nárok.

Obecně řečeno, nemám rád lidi, kteří se na něco ptají, a když odpověď neodpovídá jejich představám, tak ji rozporují...

Jinak v jednom bodu s Vámi souhlasím - a koneckonců jsem to psal o několik příspěvků výše - ať si každý do motoru leje co chce. Vy máte jasno, já také... Smíšek

Zobrazit informace o autorovi Galerie
Návrat nahoru
mais
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Založen: Kvě 26, 2009
Příspěvky: 408
Bydliště: Plzeň
OdeslatZaslal: Čt Led 10, 2019 2:27 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Není to trochu zbytečné to tak prožívat? Ono u našich motorů platí to staré základní, nemusí to být dokonalý olej, ale je třeba, aby ho bylo dost. Místo demontáže vany (a jejímu následnému zkřížení) při čištění během výměny oleje atd je lepší použít proplachovací olej (ono je fajn ho používat i u dnes vyrobených aut, ale kdo se s tím dělal že)

K výrobcům olejů - pozor na to, řada firem pyšnící se zajímavými etiketami nejsou nic jiného než stáčírny dobarvených - pardon aditivovaných - produktů postavených stále na nějakém základovém oleji a platí se ten nápis zakončený (TM). Za mě je stejně dobré (a často levnější) vybrat si značku, která možná není tak světová, ale vyrábí)

Pro zajímavost:

www.oleje.cz/clanek/Kd...dove-oleje
www.oleje.cz/clanek/No...tavu-oleju
www.oleje.cz/clanek/Ol...y-veteranu

Pro mě se to jmenuje pořád stejně, není potřeba pro naše motory (a s naším neuvěřitelným nájezdem max pár tis km/rok) dělat nějaké zásadní změny, naprosto v pohodě můžeme jezdit na M6AD případně na M8AD, sledovat stav oleje a při výměně použít proplachovací olej. Nové olejovodičky náš motor neocení a "profi" veterán oleje nepotřebuje - protože už filtraci má.

_________________
Největším požitkem motoristovým jest jízda krásnou krajinou otevřeným vozem.
Zobrazit informace o autorovi Odeslat e-mail Galerie
Návrat nahoru
CentriFUGA
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Založen: Říj 07, 2010
Příspěvky: 189
OdeslatZaslal: So Úno 09, 2019 1:07 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Mám dotaz - dneska jsem si v dílně vyměnil olej, filtr a i vzduchový filtr. Cestou domů mi to začlo jet na dva, chvilku na 3 válce - může tam být spojitost nebo jen náhoda ?
Svíčky, víčko, palec, kabely vše jsem dával loni nové před max 1000km, spíš mě zarazilo že ráno to do dílny jelo krásně, na to že jsem vyjel po 3-4 měsících... díky

_________________
Škoda Octavia combi, r.v. 1969
Škoda 110L, r.v. ,1971
Wartburg 353W, r.v. 1975
Škoda 120L, r.v. 1979
ČZ 125/453/05 DeLuxe, r.v. 1965
Zobrazit informace o autorovi Galerie
Návrat nahoru
Rancher
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Založen: Led 13, 2004
Příspěvky: 8935
Bydliště: Brno
OdeslatZaslal: So Úno 09, 2019 5:04 pm    Předmět: Re: Motorový olej

Doplňující dotaz.
To fungování na dva-tři jsi identifikoval správně? Podle sluchu? Nebo šlo "jen" o snížení výkonu?
Nemůže jít o počátek přidření záměnou oleje?

Takhle jsem s "ještějsemvámvyměnilolej" koupil od překupníka stovečku a ujel s ní okolo 65 km s dílčími nepravidelnostmi chodu v závěru ...
Sluch na vypadnuté válce nemám (jen slyším, že se něco děje), ale po zvuku se to chovalo identicky, jako když mi na Spartaku odešlo olejové čerpadlo. Ovšem tu stovku jsem naposlouchanou neměl, zatímco Úderníka jsem včas zastavil.

_________________
Myluju češťynu, uzené a spartaky.cz Smíšek
Zobrazit informace o autorovi Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky Galerie
Návrat nahoru
CentriFUGA
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Založen: Říj 07, 2010
Příspěvky: 189
OdeslatZaslal: Ne Úno 10, 2019 9:35 am    Předmět: Re: Motorový olej

Ano identifikoval. Zapomněl jsem včera napsat že jsem vyměnil dvě svíčky a trada auto krásně naskočilo a jede. Byla to shoda náhod, ale dvě svicky KO.
_________________
Škoda Octavia combi, r.v. 1969
Škoda 110L, r.v. ,1971
Wartburg 353W, r.v. 1975
Škoda 120L, r.v. 1979
ČZ 125/453/05 DeLuxe, r.v. 1965
Zobrazit informace o autorovi Galerie
Návrat nahoru
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
odeslat nové téma   Odpovědět na téma   _PRINTER    Obsah fóra Oktávky Časy uváděny v GMT + 1 hodina
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2


Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete hlasovat v tomto fóru
Nemůžete připojovat soubory k tomuto fóru
Můžete stahovat soubory z tohot fóra


Facebook

 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy