Welcome toSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
Toggle Content
Toggle Content Main Menu


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




Toggle Content Uživatelé

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: Václav
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 3317

People Online:
Members: 0
Visitors: 30
Bots: 1
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Select Language

Toggle Content Kalendář akcí

Fórum › Octavia Forum › Oktávky › Relé dobíjení
 Forum FAQ   Search   Log in to check your private messages   LoginLogin
Relé dobíjení

Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexOktávky
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kojan
V záběhu
V záběhu


Joined: Jun 16, 2008
Posts: 12
Location: Třeboň
PostPosted: Thu Oct 08, 2009 7:34 pm    Post subject: Relé dobíjení

Prosím o radu.

Nevíte někdo kde bych mohl sehnat relátko na dobíjení? Po zastavení motoru mi zůstal sepnutý pravý kontakt a poškodil spirálovou izolaci na pravé i prostřední elektromagnetické cívce. Kontakty jsem zabrousil a relátko zas funguje ale hřejou se obě cívky.

Nedá se náhodou něčím nahradit?

View user's profile Send e-mail Photo Gallery
Back to top
kozzel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 07, 2008
Posts: 1926
PostPosted: Thu Oct 08, 2009 10:15 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

TO ti zůstal sepnutý zpětný kontakt. TO znamená že z baterie tekl plný proud ( omezený jen odpory kontaktů, vinutí, vinutí dynama a odporem baterky) práve do dynama. Dost často se při tom poškodí vinutí dynama. NEmusí tedy nutně jít jen o poškození cívek regulátoru.
JEstli si zabrosouil kontakty, tak v žádném případě tak nejzedi, protože si koleduješ buď o 100% oddělání dynama ( pokud už se nestalo) nebo vyvaření nebo řachnutí baterky ( pokud už se nestalo).
Nastavení regulátoru je velmi velmi (ale opravdu veeelmi Very Happy ) citlivá věc, a jakýkoli pohyb kontaktů byť o desetinku, ti klidně zvedne hodnotu napětí o několik voltů.
Takže to hcce proměřit dynamo, regulátor, zjistit co je vpytli, to patné opravit.
Pokud je to dynamo, znamená to sehnat jiné, to ZGENERÁLKOVAT ( jinak ti nikdy nebude dobíjet adávat plný proud, který zrpovna při denním svícení potřebujeme), přetočit komutátor, nové uhlíky a vyčištění.
Pak se na to konrétní dynamo musí nastavit regulátor, A to jak hodnotu zpětného proudu ( to je právě to co si měl blbě nastavený a proto ti zůstal kontakt slepený), spodní regulační hodnotu, horní regulační a pak histerezi, aby ti nekmitalo jako šílený.

POkud je to regulátor, znamená to sehnat nový, stejně tak udělat go dynama, a znovu nastavit regulátor na to konrétní dynamo.
POZOR! ani nové regulátory nebyly z výroby nastaveny, VŽDY se musí přizpůsobit konrétnímu dynamu.

POkud tohle vše uděláš tak jak má být, výsledkem bude nabíjecí soustava, kde se nebudes celý rok o baterku starat ( pokud je ok samozřejmně) a budeš dobíjet už při lehce zvýšených otáčkách i při svícení, hraní elektronkového rádia, a stírání (vyzkoušeno z vlatní zkušenosti).¨
Bohužel nabíjecí soustava u našich aut je hodně podceňovaná, a spousta lidí se spokojí s tím, když krabička pod kapotou pěkně vrní a nic jiného po vás nechce... bohužel..

View user's profile
Back to top
dvk
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Apr 12, 2005
Posts: 819
Location: okr. Přerov
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 1:01 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Zrovna je jedno fungl relátko na aukru. Úplně zadarmo to ale není ...

Pokud jsou na dynamu vinutí vpohodě, tak nejčastější problém je, že se zasviní uhlíky a drhnou v "šachtičkách". Zdánlivě to pak funguje, ale celé se to chová podivně a regulátor nejde pořádně seřídit, cvaká, nespíná nebo naopak nerozepíná a ještě se to mění když se to celé od motoru zahřeje. Chce to dynamo rozdělat a pořádně ten zadní kryt s kontaktama umýt technickým benzínem.

View user's profile
Back to top
kozzel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 07, 2008
Posts: 1926
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 4:59 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

přetočit komutárot, vyškrábat lamely.. prostě GO dynama jak sem psal. Krom toho to na Aukru není na spartaka!
View user's profile
Back to top
Kojan
V záběhu
V záběhu


Joined: Jun 16, 2008
Posts: 12
Location: Třeboň
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 8:11 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Díky za rady.

Ještě bych měl jednu otázku. Když se mi tohle stalo, hned jsem odpojil baterii a pak mezi kontakty relátka vložil kousek papíru a doufal že dynamo nebude dobíjet a cestu dojedu na baterii.
Je možné že dynamo které se točí bez odběru proudu shoří?

View user's profile Send e-mail Photo Gallery
Back to top
dvk
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Apr 12, 2005
Posts: 819
Location: okr. Přerov
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 8:20 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

kozzel wrote:
přetočit komutárot, vyškrábat lamely.. prostě GO dynama jak sem psal. Krom toho to na Aukru není na spartaka!

Však Kojan má Oktávku . ) Pochopil jsem to jako akutní závadu jinak pojízdného auta, čili sehnat relátko, vyměnit a jezdit. Samozřejmě pokud někdo chce při sebemenší závadě zgenerálkovat půl auta, je to jeho vkus . )

Nezatížené dynamo se při běhu motoru nepoškodí. Tenhle problém mají alternátory (které zjednodušeně řečeno nesmí běžet bez připojení na baterii).

View user's profile
Back to top
kozzel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 07, 2008
Posts: 1926
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 1:01 am    Post subject: Re: Relé dobíjení

jojo dynamo se ti nemůže poškodit, kromě měchanické závady Smile
DVK: no kdyby sis ten muj prispevek přečetl pořádně, tak bys zjistil, že pouhá výměna regulátoru nestačí a musí se nastavit pro konrétní dynamo a celý nabíjecí okruh.
Naivní představa, že regulátor je záměnná věc je prostě lichá.
NAvíc mi věř, že opravdu NOVÉ nepoužité regulátory nejsou nastavené, a musí se nastavit nabíjecí hodnoty.
A jestli někdo provozuje oktávku a je mu líto věnovat dynamu dvě hodiny, tak ať se na to vyprdne a raději to prodá.

View user's profile
Back to top
viktor
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jun 22, 2006
Posts: 1034
Location: Praha,
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 3:32 am    Post subject: Re: Relé dobíjení

Uvítal bych v této souvislosti max. jednoduchý a praxí ověřený návod jak doma /pokud to jde/ nastavit hodnoty. Tj. systémem:-za prvé, - za druhé atd.
Mimochodem jsem za dobu sběru syslátů nasyslil 3 relé + 1 na cívce spečené. Jak poznat to pravé na Spaka (dle watáže?), má cenu držet to vyhořelé na n.d., nebo rovnou cesta schrott?

View user's profile Photo Gallery
Back to top
dvk
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Apr 12, 2005
Posts: 819
Location: okr. Přerov
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 9:21 am    Post subject: Re: Relé dobíjení

kozzel wrote:
jojo dynamo se ti nemůže poškodit, kromě měchanické závady :)
DVK: no kdyby sis ten muj prispevek přečetl pořádně, tak bys zjistil, že pouhá výměna regulátoru nestačí a musí se nastavit pro konrétní dynamo a celý nabíjecí okruh.
Naivní představa, že regulátor je záměnná věc je prostě lichá.
NAvíc mi věř, že opravdu NOVÉ nepoužité regulátory nejsou nastavené, a musí se nastavit nabíjecí hodnoty.
A jestli někdo provozuje oktávku a je mu líto věnovat dynamu dvě hodiny, tak ať se na to vyprdne a raději to prodá.

Kozlíku, objel jsem s pošahaným dobíjením tisíc km Polskem, díky zkratovanému budícímu vinutí mi nešel ani nový regler sehnaný v jakési dědině seřídit a kontakty se mi pekly co 50km - takže mám celkem představu o tom, že "pouze regulátor nestačí" : ) O čem tady již dobrou čtvrthodinu hovoříme Mlho je to, že občas stačí jen dynamo vyčistit, uhlíky umýt benzínem a seřídit nový regler. Opět hovořím z vlastní zkušenosti. Takže jsem chtěl jen naznačit, že bych při odstraňování závady začal tím nejjednodušším. Samozřejmě mít technické zázemí a čas, taky bych si pohrál.

K amatérskému seřízení v domácích podmínkách lidově řečeno potřebujeme:
1ks digitální multimetr nebo lépe starý ručkový voltmetr do cca 30V
2ks kabelů s krokodýlky
1ks šroubovák plochý : )

Šroubovákem plochým odšroubujeme dekl regleru, packu relátka pro regulaci buzení (to levé) ohnem tak aby pružina byla více napnutá. Voltmetr připojíme na svorky dynama, nastartujeme, zapneme dálkové světla. Točíme motor a nastavíme aby napěťové relátko (to pravé) spínalo okolo 13.5 - 14V, prostě tak, aby po sepnutí kleslo napětí na cca 13V. Toho dosáhneme sladěním napnutí pružiny (ohýbáním packy) + nastavením dorazu raménka relátka + nastavením odtrhu kontaktu (pokud se jedná o raménko se zvlášť měděným kontaktem). Až tohle máme, nasatvením pružiny na levém relátku (opět ohýbáním packy) dosáhneme toho aby i při vysokých otáčkách motoru napětí nepřekročilo 14.4 V. Toť vše.

Po startu motoru teče do baterky velký proud pro okamžité vykrytí spotřeby pro start, napěťové poměry se tedy dost hýbou. Idelání je proto voltmert zadrátovat do auta a při nějaké delší cestě to ještě doladit aby se napětí pohybovalo mezi cca 13.5 až 14.4V - i proto, že regler mírně mění charakteristiku po zahřátí. Pokud jezdíme spíše na krátké trasy - naladíme na vyšší napětí (14.4V už dříve než při vysokých otáčkách). Pokud jezdíme delší trasy, je v zájmu životnosti baterky nutné dodržet horní mez 14.4V.

Podotýkám že s autem jezdím denně cca 30km, denně svítím, v dešti stírám, v zimě topím a to vše se děje za účasti 70Ah baterky živené originálním dynamem. V antíku jsem o nabíjení a regulaci dynam sehnal parádní knížku, takže kdyby byl zájem o teoretické pozadí, můžu něco ofotit. Samozřejmě že vím že napětí je jen jedna strana věci a druhá věc jsou zpětné proudy, nicméně výše popsaný postup se mi v praxi osvědčil a při doladění regleru 2x ročne (zima -vyšší napětí, léto - nižší) jezdím na tu samou baterku již čtvrtý rok. Už se mi i podařilo ji nechtě domrtě vybít a následně opět za jízdy bez problémů domrtě nabít : ) (Norsko)

View user's profile
Back to top
viktor
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jun 22, 2006
Posts: 1034
Location: Praha,
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 11:11 am    Post subject: Re: Relé dobíjení

Tož teď mi začíná být jááásno. Díky za návod, Viktor
View user's profile Photo Gallery
Back to top
Trinom
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: May 29, 2007
Posts: 239
Location: Brno
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 11:28 am    Post subject: Re: Relé dobíjení

dvk wrote:
Nezatížené dynamo se při běhu motoru nepoškodí. Tenhle problém mají alternátory (které zjednodušeně řečeno nesmí běžet bez připojení na baterii).
Můžeš to prosím též rozvést do detailů, proč tomu tak je? Osobně mě totiž moc nenapadá, proč by měl altík kleknout po odpojení od baterky, když má odběr zajištěnej světlama, motorem,... Díky

View user's profile Visit poster's website ICQ Number Photo Gallery
Back to top
dvk
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Apr 12, 2005
Posts: 819
Location: okr. Přerov
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 1:38 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Trinom wrote:
Můžeš to prosím též rozvést do detailů, proč tomu tak je? Osobně mě totiž moc nenapadá, proč by měl altík kleknout po odpojení od baterky, když má odběr zajištěnej světlama, motorem,... Díky

Protože je navržen tak, že baterie je mu přirozenou a hlavní zátěží. Pokud ji odpojíš, může (neříkám že musí - používá se způsob regulace který nebezpečí omezuje) vyprodukovat přepětí - a to dost významné, s minimální zátěží třeba až okolo 100V - které zničí usměrňovaí diody (o připojených spotřebičích nemluvě . )

View user's profile
Back to top
viktor
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jun 22, 2006
Posts: 1034
Location: Praha,
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 5:04 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

No, kouknul jsem do syslátů a našel (na první juknutí v OK stavu, nejou ovšem přeměřené atd) ragulátory 150W a 300W. Kam že patřijó? Na Spaka je 200W, nebo ne?
View user's profile Photo Gallery
Back to top
kozzel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 07, 2008
Posts: 1926
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 5:06 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

DVK: Teda nezlob se, ale ten popis toho nastavení cos poslal, je sebevražda.
Vůbec nechápu ten první krok s přihnutím pružiny??? proč proboha?
Srpávná vůle xe nastavuje ( mezi kontakty) na 0.2 až 0,4 mm, a není důvod něco přihýbat, zvlášt pak podle oka.
NAvíc digitálním multimetrem změříš na regleru leda oďo. musíš mít avomet.
Jestli můžu doporučit,tak to raději neseřizuj vůbec, protože si to akorát rozšteluješ.
těch 14,4 V je při nabité baterce? nebo vybité? nebo odpojené? to přeci proboha takhle nejde měřit....
Stačí se podívst na stránku 12, DÍLENSKÁ PŘ9RUČKA REGULAČNÍCH RELÉ - PAL Kroměříž, kde se píše: "Hodnoty provozního naětí nelze měřit do baterie nebo zařazením jiných spotřebičů, poněvaďž jejich stav ( to je to co jsem psal v prním příspěvku) podstatně ovlivní výsledek měření. Pokud chete provádět kontrolu provoznígho napětí na vozidle, je třeba zásadně používat i v tomto případě zatěžovací odpor ( nastavené jmenovitého proudu.
Jednoduše řečeno, jakékoli nastavování od oka, nebo " na baterku" je nesmysl, a akorát si koleduješ o zničení dynama a nebo regulátoru, či vyvaření baterky.
Prostě takhle NE chlapci...

View user's profile
Back to top
kozzel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 07, 2008
Posts: 1926
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 5:13 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Na spaka bude stejny jako na sedana, tzn takovej zelenj khaki lak nahoře, štítek zboku, a watáž je 200W, 12V.
Jinak DVK ještě nevím čemu řikáš napěťové relátko? myslíš jako že jedno je regulační a druhé zpětný spínač?

View user's profile
Back to top
viktor
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jun 22, 2006
Posts: 1034
Location: Praha,
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 5:23 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Děkan, tak to je přesně to, které /asi/ nemám. Zítra juknu ještě do dalších krabic.
View user's profile Photo Gallery
Back to top
ondra440
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Joined: Sep 04, 2006
Posts: 1564
Location: Výchdní Čechy
PostPosted: Sat Oct 10, 2009 8:04 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Spartakovská relátka s khaki lakem byla jen na prvních seriích s vývody po bocích. Poté byla vystřídána relátky s vývody vespod a krytem lakovaným modře nebo v barvě modrá-metalisé. Štítek je vždy nahoře. Pro všechny série 12V/200W
View user's profile Photo Gallery
Back to top
dvk
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Apr 12, 2005
Posts: 819
Location: okr. Přerov
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 3:27 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

kozzel wrote:
DVK: ...

Nikomu nic nevnucuju, jen popisuju svůj postup a popisuju jej zjednodušeně hovorově, protože o to prosil Viktor (ano, napěťové relátko (vpravo) je zpětný zpínač, to druhé vlevo je regulační). Teorie je hezká věc, ale je nanic, pokud ji neumíš aplikovat do praxe. A to, že jezdím už čtyři roky na tu samou baterku (kterou jsem mimochodem získal v autoservisu zadarmo jako vyřazenou) a vše funguje jak má, mě jen utvrzuje v tom, že má metoda zas tak špatná není. Hotovo dvacet.

View user's profile
Back to top
kozzel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 07, 2008
Posts: 1926
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 3:43 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

good Smile já jsem jen teoretik Smile
View user's profile
Back to top
Rancher
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Joined: Jan 13, 2004
Posts: 8935
Location: Brno
PostPosted: Sun Oct 11, 2009 4:33 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Kluki,
tahle reglerová alchymie je natolik složitá*), leč opravdu potřebná, že si zaslouží něco jako návod pro blbé...tedy mne a některé jiné. Razz

Tomáš, kdybys něco chytrého , metodicky, sepsal, eventuáně to podpořil tou chytrou kníhou, tak by se to dalo zdejším "elektrikářům" k oponentůře a mohlo by z toho být něco užitečného.
Idea Tedy právě spíše praktického, leč podepřeného trochou nutné teorie... Třeba to je právě jen a jen ta kníha. Co já vím?
Question Co Vy na to?
_______
*) V dobách denního používání Oct 59 jsem znal na tuto oblast jedný návod...Zavez to ke Karmazínům ...což byl vyhlášený servis na elektriku. To ovšem bylo v době, kdy posledním kombíkům bylo kolem desíti let a dynamových embéček jezdily desetitisíce.
Teď jsem v situaci, že mi to prostě funguje...

_________________
Myluju češťynu, uzené a spartaky.cz Smile
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Photo Gallery
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexOktávky All times are GMT + 1 Hour
Go to page 1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 1 of 5


Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy