Welcome toSPARTAKY.CZ, Škoda 440, 445, 450 - Spartak
Toggle Content
Toggle Content Main Menu


 SPARTAKY.CZ Open/close this menu




 SHÁNÍM-NABÍZÍM Open/close this menu

 STAHUJ Open/close this menu

 Sčítání Open/close this menu




Toggle Content Uživatelé

Welcome Anonymous

Nickname
Password

Membership:
Latest: Václav
New Today: 0
New Yesterday: 0
Overall: 3317

People Online:
Members: 0
Visitors: 53
Bots: 0
Staff: 0
Staff Online:

No staff members are online!

Toggle Content Select Language

Toggle Content Kalendář akcí

Fórum › Octavia Forum › Oktávky › Relé dobíjení
 Forum FAQ   Search   Log in to check your private messages   LoginLogin
Relé dobíjení

Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexOktávky
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Veteranista
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jul 17, 2007
Posts: 757
Location: Těšnovice
PostPosted: Sun Apr 18, 2010 7:47 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

To je spínací relé, používalo se k fanfárám.
_________________
Mára

Veterán klub Kroměříž - www.ceskyveteran.cz
View user's profile Send e-mail Visit poster's website ICQ Number Photo Gallery
Back to top
jozinko
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Mar 07, 2010
Posts: 43
PostPosted: Mon Apr 19, 2010 11:49 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

cafte spartakovci, mam tiez problem s dobijanim...
mam dynamo na tiahlo, na svorkach dynama je stale rovnake napatie cca 10V, na baterke 12V. Ako vyskusam ci slape dynamo? Mozem odpojit jeden kabel, nastartovat na baterku a merat dynamo kolko dava?
Uhliky maju asi 2cm dlzku.

View user's profile Photo Gallery
Back to top
DUB57
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Nov 14, 2009
Posts: 750
Location: Karlovy Vary
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 8:10 am    Post subject: Re: Relé dobíjení

Co znamená dynamo na tiahlo?
View user's profile Send e-mail Photo Gallery
Back to top
kozzel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 07, 2008
Posts: 1926
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 11:09 am    Post subject: Re: Relé dobíjení

Dynamu musíš měřit proti kostře, nebo lépe nastartuj, zvyš otáčky na cca 2000 a odpoj baterku. Pokud nechcípne, vřaď mezi baterii a odpojený konec ampérmetr. Měl by ukazovat nabíjecí proud do baterie ( velikost podle vybití baterie, cca 5 - 10A) Jestli to tak není, chce to vyzkoušet jestli funguje regulátor, tedy nabudit dynamo napřímo od baterky při odpojeném regulátoru. Pokud ani potom nenabíjí, chce to zgenerálkovat dynamo ( přetočit komutátor, vyčistit mezery, nové uhlíky) a k tomuto nově udělanému dynamu nastavit znovu reguátor. Musí se nastavit maximální proud ( dynamo nemá samoregulaci jako alternátor) a také maximální napětí, které ani při nejvyšších otáčkách nemá naprázdno překročit cca 14,8V. Tak asi tak. Nejlépe se to dělá na zkušební stolici, kde si můžeš rovnou nastavit otáčky dynama a vše potřebné máš při ruce.
View user's profile
Back to top
jozinko
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Mar 07, 2010
Posts: 43
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 6:15 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

dynamo na tiahlo = myslel som starter Smile
View user's profile Photo Gallery
Back to top
kozzel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 07, 2008
Posts: 1926
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 8:09 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

cože??? to jsi nějak mimo jožo... pleteš dynamo, startér, svorky čeho? kde proti čemu je 10V? jaký uhlíky? Chceš vyzkoušet dynamo nebo startér?
Jaká je vlastně závada? CO MÁŠ VŮBEC ZA AUTO?
A KDE SEM SAKRA VLASTNĚ JÁ????....

View user's profile
Back to top
Boďa
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Sep 23, 2008
Posts: 173
Location: Dačice
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 8:25 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

To budou zřejmě ucpaný dráty Laughing

Zkontroluj kábly a oka ke starteru a ukostření motoru... pokud sis teda popletl dynamo a starter...

View user's profile Visit poster's website
Back to top
Rancher
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Joined: Jan 13, 2004
Posts: 8935
Location: Brno
PostPosted: Tue Apr 20, 2010 10:06 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

jozinko wrote:
cafte spartakovci, mam tiez problem s dobijanim...
mam dynamo na tiahlo, na svorkach dynama je stale rovnake napatie cca 10V, na baterke 12V. Ako vyskusam ci slape dynamo? Mozem odpojit jeden kabel, nastartovat na baterku a merat dynamo kolko dava?
Uhliky maju asi 2cm dlzku.
Jožine, nejmenuješ se Matěj? Matějové prominou Razz
V pžekladu Tvůj dotaz zní:
Mám také problémy s dobíjením... mám startér na táhlo, na svorkách "nějaké habše co souvisí s elektrikou a točí se" mám stále stejné napětí...

Takže se zeptej radši ještě jednou.

_________________
Myluju češťynu, uzené a spartaky.cz Smile
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Photo Gallery
Back to top
jozinko
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Mar 07, 2010
Posts: 43
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 2:55 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

do tretice, mam starter na tiahlo, potiahnem ten one a auto startuje...
na dyname su dva kontakty, myslel som ze su to vyvody z uhlikov ale asi sa mylim, meral som napatie na baterke a stale je rovnake... asi by som si mal stiahnut schemu a pozriet sa na to ako to vlastne funguje.
digitalne multimetre su vhodne na meranie? nie je tam kadejake rusenie?
alebo radsej pouzit stary rucuíckovy avomet....

View user's profile Photo Gallery
Back to top
kozzel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 07, 2008
Posts: 1926
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 3:09 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Táák... takže startér s tím vůbec nesouvisí, ten ti točí motorem a vše se točí ju?
Pak je dynamo.. s tím máš jaký problém? Dynamo má dva hlavní vývody a dva pomocné tzv buzení. Jeden hlavní a druhý vedlejší jsou spojené na kostru dynama a tím celeého vozu a druhé dva jsou vyvedené izolovanýma svorkama na plášt dynama. Ten tlustší vývod je právě hlavní a ten vedle něj ten tenší je vedlejší, odborně buzení. Aby dynamo fungovalo, musí se tzv nabudit. Při zastavení dynyma vždy zůstane tzv remanentní magnetismus mezi kotvou a statorem a proto se dynamo může nabudit samo a nepotřebuje k tomu baterku. Aby dynamo fungovalo správně, tzn, aby napětí při zvyšujících se otáčkách nestoupallo k nebesům, ale aby se drželo na potřebných 14,4V pro správné nabíjení materky, je vybaveno regulátorem. U našich vozidel bez vyjímky regulátorem vibračním. Ten nedělá nic jiného, než že řídí velikost proudu tekoucího do budícího vinutí, a tím je schopné regulovat vznikající napětí ve vinutím hlavním. Regulátor má 3 polohy, v první poloze ( při nulových a malách otáčkách dynama) je buzení natvrdo spojeno s hlavním vinutím. Tedy dynamo je buzeno rovnou. Stoupají-li otáčky stoupá i napětí na hlavním vinutí a to by pak překročilo požadovaných 14,4 V, proto se regulátor přitáhne do druhé polohy a budící vinutí zapojí přes odpor, tím se sníží napětí i v hlavním viutí a proces pokračuje. Proto relé vibruje. Při nejvyšších otáčkách spojuje relé buzení nakrátko. Tím se opět snižéí napětí v hlavním vinutí a proces se opakuje. Nato je vybaveno relátko proudovým relém ( většinou u dvourelátkového zapojení navinuto na napěťovém výše popsaném relé) To jediné co dělá je to, že zamezuje překročení jmenovitého proudu. Dynamo totiž je schopno teoreticky do zkratu dát takový proud, který by byl omezený pouze vnitřním odporem vinutí. Tak velký proud by dynamo během několika okamžiků zničil. Alternátor toto relátko nepotřebuje, protože není schopno dát větší proud než jmenovitý a to ani do zjratu. Další kotvičkou relátka je tzv zpětný spínač, který. Ten uzavírá cestu proudu z akumulátoru do dynama při stojícím motoru a při nízkých otáčkách motoru, při kterých je napětí dynama menší než napětí akumulátoru ( proto svítí žárovička nabíjení - rozvěcuje se právě tímto rozdílným napětím - tzv kontrola " na tmu").
Tak a aby tohle všechno fungovalo musíš mít tři základní věci:
1) 100% funční dynamo - tzn. GO dynama, uhlíky, očistěné, dotažené
2) 100% funknčí a SEŘÍZENÝ regulátor nna to konkrétní dynamo.
3) Akumulátor, který je vpořádku ( žádné zkraty mezi články atp..)
Jestli ti dynamo nedobíjí, a svítí ti kontrolka. Tak začni postupně vylučovat vadná zařízení. tzn: Nastartuj motor, zvyš otáčky na 2000 cca ( aby dynamo bylo dostatečně nabuzené) a odpoj akumulátor. Jestli poběží motor dál, tak sem napiš. Jestli nepoběží zgenerálkuj si dynamo.
Pa

View user's profile
Back to top
Rancher
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC
ZASLOUŽILÝ SPARTAKOVEC


Joined: Jan 13, 2004
Posts: 8935
Location: Brno
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 3:10 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Aha Smile

a) Startér s dynamem nemá co dělat.
b) Na baterce nemůžeš naměřit nic jiného, než co dává baterka
c) Na tohle je vždy lepší starý ručičkový měřák, vidíš změny, trendy

Schema máš tutaj
www.spartaky.cz/Content/pid=15.html

EDIT: a jak vidím, tak odbornou publikaci vydal již přede mnou kozzel Razz

_________________
Myluju češťynu, uzené a spartaky.cz Smile
View user's profile Send e-mail Visit poster's website Photo Gallery
Back to top
kozzel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 07, 2008
Posts: 1926
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 3:20 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Kdybych na to měl čas, tak bych napsal něco, jako mám ještě od tatíka k polskemu fiatu. Jmenuje se to "o úplně zadrátovaném automobilu" a fakt dost vtipnou formou to popisuje elektriku, závady atd...popisuje tam i nejčastější závady elektroinstalace. Třeba před Národním Divadlem, 10 minut po začátku představení, v zimě a sněžení, s manželkou ve voze neustále se tázajícím, jestli už to teda bude??... Prostě přesně tak hezky ze života, jak to píše Rancher ve své Spartakopublikaci! Třeba se k tomu někdy dostanu.
View user's profile
Back to top
jozinko
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Mar 07, 2010
Posts: 43
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 5:46 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

No uz v tom zacinam mat jasno Smile
Na motorke som skusal dobijanie tak , ze som meral
napatie na baterke 6V max 7,5V, je tam tiez dynamo regulacne rele...

Preto ma zarazilo ked som meral napatie na felde a bolo tam stale 12,2 az 12,4V . Kontrolka dobijania zhasne po miernom zvyseni otacok, to vsetko je ok len som cakal ze po nastartovani nameriam na akumulatore tych 14V...

O tyzden pojdem na chalupu a vsetko prekontrolujem este raz...

Diky moc za info

View user's profile Photo Gallery
Back to top
kozzel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 07, 2008
Posts: 1926
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 6:24 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

No tak už to chápu... Takže to ti vše funguje tak, jak má.
Napětí 14,4V je totiž maximální napětí, které nesmí dynamo s regulátorem překročit. Pak už by ničilo akumulátor zbytečným přebíjením, tím plynováním a tím i předčasným koncem. Pokud ale měříš napětí na zapojené baterce, tak samozřejmně díky charakteristicxe soustavy dynamo-akumulátor dojde k tomu, že začne protéat nabíjecí proud. Akumulátor má samovybíjení poměrně velké ( udává se až 1% denně). Ty nastartuješ a do akumulátoru začne proudit proud, podle stavu nabití resp. vybití akumulátoru se samo "nastaví" (kupodivu to nastavuje tzv ohmův zákon) napětí na svorkách akumulátoru. Proto nikdy, ale opravdu nikdy napětí na baterce není a nemůže být směroplatným máňou, é pardón signálem k tomu, jestli se aku nabíjí či nikoli. Jediným takovým znakem je velikost proudu tekoucího do akumulátoru ( nebo i z akumulátoru pokud se vybíjí) Proto vezmi ten tvůj avomet ( zlatý to přístroj), nastartuj, zvyš otáčky na hodnotu, kdy ti zhasne kontroulka, odpoj jeden fous od aku a zařaď (nebo zapoj, to podle toho jak se to u vás nejčastěji dělá) mezi svorku aku a odpojený fous ampérmetr. Při těch 2000otáčkách by tam mělo téci tak 6 - 12A, pokud bude aku zpola vybitý, nebo zpola nabitý. Jestli tam něco takového bude, pak je vše vpořádku, a zbytečně si vylekal sebe, i nás, protože se s tvým dobíjecím chechanismem neděje zhola nic nemravného.
Co nám z této větve vyplívá???
1) Měřením napětí na akumulátoru za chodu ( nebo běhu) motoru nám neříká nic!! Maximálně bychom mohli zjistit napětí vyšší než 14,4V. To by znamenalo poruchu regulátoru. S touto poruchou se ale nejčastěji setkáme u alternátorových regulátorů, a sice trnazistorových, kde průraz tranzistrou ( nejčastěji způsobený idnukovanou špičkou napětí při náhlém odpojení fousu od baterky za chodu) znamená 100% otevření proudu do budícího vinutí, a alternátor nám dodává třeba i těch jeho 30V do bbaterky. Taková baterka se pozná pode toho, že a) smrdí kolem auta v rozsahu několika metrů, b) prská, syčí a vůbec dělá různé neplechové zvuky a jevy. K takové baterce, se přibližujeme vždy bez cigarety, protože v tu chvíli by nám šla naproti jak cigareta, tak později baterie.
2) Velmi dobrá ukázka stavu nabíjení je žárovka. To je ta červená v rychloměru. Má jednu vadu. Krásně ukazuje, jestli opravdu teče nějaký proud do akumulátoru, ale absolutně neříká jaký proud tam teče. Takže se můžeme dostat do situace, kdy žárovka nesvítí a proud skoro žádný neteče.
proto platí za 3)
Nejjednoduší kontrola dobíjení je ta, že za cohdu motoru opojíme baterii po předchozím držení otáček na cca 2000ot/min. Máme dynamo, tak nám průraz tranzistrou či diody naštěstí nehrozí. Pokud motor běží vesela dál, máme jistotu, že nějaký proud dodává. Rozvítíme-li k tomu hlaví světomety, a motor stále nenaříká, můžeme směle tvrdit, že nám dynamo dává proudu dostatek a navíc si ktomu klidně svítí!
Blbé je, že se k tomu všemu může stát, že máme špatný zpětný spínač, a tahle zkouška nám sice řekne, že dynamo je v kondici a dodává nám dostatek, ale zpětný spínač ten dostatek nepustí k baterii a zase sme namydlení. V tom případě sebereme saky i paky a jdeme pěšky na vlak.
Pokračování přístě!

View user's profile
Back to top
jozinko
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Mar 07, 2010
Posts: 43
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 10:10 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

kozliku, mas umna kozla Smile desitku alebo dvanastku...
ako moze taky spisovatel ako ty vidiet do elektriky?
to napeticko som meral po vymene ziaroviek... nesli tlmene svetla...
otvoril som ich a boli tam H4, podla tech dokumentacie tam mali byt
12V 35W/35W. Zeby to bol dobovy tuning? Utiahne to vobec to dynamo?
na tych H4 je napisane 60W takze len predne svetla mi zozeru 120W + zadne obrysove, brzdove, smerovky , kontrolky zapalko?

inac auticko je skoda 994 r.v. 1960

View user's profile Photo Gallery
Back to top
kozzel
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Jan 07, 2008
Posts: 1926
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 10:46 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

No jestli si tam měl na předku 120W, vzadu máš dohromady 10W, zapalování cca při středních otáčkách má 40W, sem tam nějaká brzda a směrovka. A vpodstatě jsi na maximu dynama. Teď jen záleží právě na nastavení té proudové regulace na regulátoru. Pokud ji máš trochu víc přitaženou, tak máš vystaráno a na dobíjení už ti skoro nic nezbude.
Mě tohle dědalo taky, musel sem trochu poštelovat regulátor. Teď dynamo dává kolem 20A, tedy něco kolem 260W. Je to na hraně uchladitelnosti. Po dlouhé jídzě s vybitou baterkou a puštěným lampovým rádiem na dynamu neudržim ruku a na regulátoru taky moc ne. Ale ještě je to pro dynamo přežitelné. Dej tam originální žárovky a změr nabíjeecí proud a uvidíš Smile

View user's profile
Back to top
jozinko
SPARTAKOVEC aspirant
SPARTAKOVEC aspirant


Joined: Mar 07, 2010
Posts: 43
PostPosted: Wed Apr 21, 2010 10:54 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

hm obyc ziarovky to budem musiet asi menit aj paraboly ze?
este sa chcem spytat , nechal som bezat dlhsie motor na sytic
a koleno vyfuku mi zacalo svietit do cervena, to asi nieje koser ze?
alebo mam zle nastavene karburatory? prilis boata zmes?

View user's profile Photo Gallery
Back to top
lubosto
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Oct 10, 2009
Posts: 263
Location: Ústí n.L.
PostPosted: Thu Jan 14, 2016 8:47 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Ahoj Spartakovci. Jen tak brouzdám po fórech a narazil jsem na problematiku regulátoru napětí. Bylo to tady dávno ale jen pro informaci. Na Pragosu jsem narazil na elektronický regulátor,tak to dávám.Cena asi 450 Kč, +pol ukostřen. Pokud nesu dřívka do lesa tak jsem právě porušil jednu zásadu Smile Lépe mlčet a vypadat jako blb, než otevřít hubu a doměnku potvrdit Smile


regulátor pragos.png
 Description:
 Filename:  regulátor pragos.png
 Filesize:  84.28 KB
 Downloaded:  216 Time(s)

regulátor pragos.png
 Description:
 Filename:  regulátor pragos.png
 Filesize:  84.28 KB
 Downloaded:  210 Time(s)

_________________
A přece se točí !
View user's profile Photo Gallery
Back to top
Maverick
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Aug 18, 2010
Posts: 167
Location: Slovensko, okres Brezno
PostPosted: Thu Jan 14, 2016 10:30 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Octávka/Spartak atď.. by mali mať reglér 200W keďže aj dynamo je 200W. Aj to je len orientačné a dobíja aj viac... Pragosáci tam ponúkajú, aspoň čo vidím na obrázku, 150W. Myslím že by si ho upiekol Very Happy Pobehaj aukro, pôvodný reglér sa dá ešte zohnať. Smile Len pozor na dvoj svorkové pre alternátor.
_________________
Keď muž otvorí žene dvere auta, je nové buď auto alebo žena. Very Happy
View user's profile ICQ Number Photo Gallery
Back to top
DUB57
SPARTAKOVEC
SPARTAKOVEC


Joined: Nov 14, 2009
Posts: 750
Location: Karlovy Vary
PostPosted: Thu Jan 14, 2016 10:35 pm    Post subject: Re: Relé dobíjení

Problém v tom elektronickým s Pragosu je že má jen 150 watů.
View user's profile Send e-mail Photo Gallery
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic   Printer Friendly Page     Forum IndexOktávky All times are GMT + 1 Hour
Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 3 of 5


Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You can download files in this forum


 
 

optimalizace PageRank.cz
Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy